Indien iFokus

Indien

Etikettresor-och-upplevelser
Läst 2862 ggr
Tride
0

Indiska resan.V.1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi anlitade Indcen resebyrå, som finns på Sveavägen i Stockholm. Jag har rest till Indien med dem förut, och de är pålitliga, erfarna och trevliga att ha att göra med. 

Av dem köpte vi flyg med Finnair Stholm - Delhi tor. Kostnad 6.500. (kostanden för flyget varierar). Enligt mina erfarenhet är Finnair bästa sättet att flyga till Indien. Bra tidtabell och hyggligt med plats för benen på planen. Min reskamrat vittnade om besvärligare resor med Quatar. Dvs längre väntan på flygplatser och krångligare byten.

Däremot gillar ingen av oss flygplatsen i H.fors. Man får springa långt  och det finns inga rullande ramper. Tröttsamt! 

Vi hade också köpt ett startpaket för 750 kr pr person. Det innefattade två nätter på hotel - bekvämt, rent, bra service och trevliga människor, bra frukost. Ingen lyx. men fint o trivsamt. Det innefattade också en rundtur med bil i Delhi. 

Vi såg bla regeringsbyggnaden, India Gate. Lotus-templet, Laxmi Mandir (tempel ägnat gudinnan Laxmi) och den mer eller mindre kaotiska söndagstrafiken.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tride
0

Vid regeringsbyggnaden i New Delhi. South Block, där inrikes-affärer sköts.

Tride.

Tride
0

Folkliv runt India Gate i N Delhi

Tride.

Tride
0

Lotustemplet i N Delhi

Tride.

Tride
0

Mer indiskt folkliv. I bakgrunden India Gate.

Tride.

Tride
0

Det stora Laxmi-templet i kvällsbelysning.

Tride.

[postmortum91]
0

750 kronor/person verkar asdyrt. Men det beror säkert på att du beställer från en resebyrå. När jag ska till Indien igen tänker jag bara köpa flygbiljetter, sedan när jag är i Indien letar jag upp ett hotell själv.

piri-piri
0

Jag reste till Indien med Quatar och tyckte att allt fungerade jätte bra. Inga krångliga byten och planen var i tid. Lite tråkig mat på flyget dock.

Tride
0

Jag har rest på olika sätt till Indien, bla med Aeroflot, som innebar övernattning på ett låst hotel i Moskva. Detta var på 80-talet. Jag har också rest med indiska flygbolag. Allt beror ju på vad man önskar och tycker sig ha råd med. Det är inte alltid jag söker efter det billigaste alternativet. Service och bekvämlighet kostar ju en del. 

Jag vill inte söka hotel på egen hand efter en lång flygresa, så det kan vara skönt att bli upphämtad på flygplatsen, få hjälp med bagaget och körd till ett bra hotel.

Om jag reser till Indien igen kommer jag nog inte att resa på det sättet, men boka in mig på det ashram i New Delhi där jag bodde största delen av min vistelse i Indiens huvudstad.

Tride.

Tride
2

Bild från innergården på Aurobindo Ashram i New Delhi. Här kostade det 750 rp pr dygn, inklusive 4 måltider, Yoga för den som ville, föreläsningar för den som ville, samt kvällsmeditation. Vi fick 7 rp för 1 sek.

Ashramet ligger på Aurobindo Marg, ca 20 km från Connought Place, som är New Delhis viktigaste  köpcentrum. Tuk-tuk kostade ca 150 rp från Ashramet till centrum.

Tride.

Tride
0

Här stannade vi ca en vecka och acklimatiserade oss till indisk tid (41/2 timma före oss,) passade på tillfället att trän yoga och deltog i kvällsmeditationerna, som vi fann mycket inspirerande. 

Mitt mål med resan var att komma upp i bergen, till ett annat ashram, Madhuban, som är gren till Delhi ashram och ligger i delstaten Uttarkhand, ca trettio mil norr om Delhi.

Jag visste inte hur det skulle bli, men hoppades på hjälp från ashramet i Delhi. Och den kom! Redan första dagen, när vi stod i receptionen,  träffade vi på dem som kunde hjälpa oss, dvs kvinnan som "visste allt" enligt receptionisten, samt två starka karlar, som skulle hjälpa hela vägen från dörr till dörr.

Dessa tre kom in tillsammans efter att ha rest från Madhuban med ett tidigt morgontåg. 

Bilden visar receptionisten, Hangsa, på plats i receptionen.

Tride.

Tride
0

De båda männen var Klaas från syd-afrika och en ung indier, vars namn jag just nu inte kan erinra mig. De var båda ashramiter, dvs permanent boende i ashramet, där de också arbetade. 

Kvinnan som "visste allt" visade sig vara Tara Jauhar, dotter till "Fakiren" , mannen som grundat ashramet, Surendra Nath Jauhar. 

På ett ögonblick ordnade hon resan till Madhu Ban åt oss. Hon såg till att vi fick ett rum på ashramet där. Dessutom skulle vi få sällskap med Klaas och den unge indiern, eftersom de skulle resa tillbaka efter ca en vecka. Biljetterna beställdes av dem.

Tride.