Om min resa. En början
Hej alla! Nu är jag tillbaka i den svenska vårsolen, full av intryck och upplevelser. Det är svårt att veta var att börja. Men för att börja någonstans visar jag här en bild på Nanda DEvi - Indiens högsta berg, 7 817 m öh, i delstaten Uttarakhand i norra Indien. Gudinnan Nanda, hustru till guden Shiva, antas bo där. Nanda Devi var ett viktigt resmål, och jag hade planerat att sitta på en terass bland bergen, drick Te och skåda gudinnan. Så blev det inte riktigt. Här är hon i alla fall. Bilden tog jag 10e mars under en dagslång resa på slingrande bergsvägar.
Nanda Devis nationalpark tillhör UNESCOs världsarv.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Bilden visat utsikten från vår veranda. Platsen heter Ram Ghar, och ligger på ca 1700 möh i Uttarakhand, norra Indien. Tyvärr doldes Nanda Devi av de grönklädda kullarna, så vi måste resa utanför dalen för att se henne.
Vi bodde på Madu Bhan, som är en gren till Aurobindo Ashram i New Delhi. Ett ashram är en plats för studier, kontemplation och eftertanke. Aurobindo är en av det moderna Indiens mest intressanta tänkare. Han föddes 1872 i Calcutta och uppfostrades, enligt faderns önskan, i London.
1906 kom han till Bengal och blev en av de ledande i den indiska revolutionen, vars mål bla var att befria Indien från brittisk kolonialism. Han fängslades, och ansågs av britterna vara en av Indiens farligast män. I fängelset hade han avgörande andliga upplevleser, som fick honom att lämna politiken för att utveckla sin filosofi, "Integrerad Yoga" som, enligt honom skall hjälpa mänskligheten till ett bättre liv och andliga insikter.
Så småningom fick han hjälp på vägen av "The Mother", (Mirra Alfassa) som föddes i Paris 1878. Hennes far var en turkisk bankir och hennes mor kom från Egypten.
Jag har med mig ett antal böcker om och av såväl Aurobindo som The Mother.
Nästan hela resan tillbragte jag på deras Ashram i New Delhi och i Ram Ghar.
Tride.
Vilka vackra bilder Tride….och välkommen tillbaka efter din resa!❤️
Tackar! Jag håller som bäst på att landa och försöka få ordning på "resekaoset", alltså packning, datorer och allsköns. katterna är lite sura o måste befjäskas.
Jag gläder mig åt vårsolen men saknar grönskan.
Tride.
Här syns jag vid India Gate i New Delhi. Dag 1 i Indien. PÅ rundtur med resebyrån. Vi hade köpt ett startpaket där två nätter på hotel samt denna rundtur ingick. Därefter flyttade vi till Aurubindo Ashram i södra Delhi.
Tride.
PÅ 2200 m höjd. Kallt men skönt. Stället heter VAn Nivas. HIt reste vi på utflykt via Nainitale från vårt tillhåll i RAm Ghar, Också Van Nivas tillhör Aurubindo Ashram.
Tride.
Så länge vi var på ashramet i Delhi gick vi hit, till "Hall of Grace" varje kväll för att hämta inspiration tillsammans med andra som bodde på ashramet. Vi kunde höra vacker indisk musik eller lyssna på inspirerande uppläsning.
Tride.
mmm ljuvliga bilder…fin hatt förresten Tride! Den var riktigt piffig!
Hatten är från Teneriffa 2010. Praktisk och kan packas ned utan att förlora formen.🙂
Tride.
Som vanligt då…köpt för länge sedan på annan ort 😕fin är den iaf
I Indien finns inte såna hattar. Så jag rekommenderar omvägen över tex Teneriffa eller annan lämplig ort för köp av solhatt. För solen i Indien är stark. 😃
Tride.