Indien iFokus

Indien

Etikettresor-och-upplevelser
Läst 2874 ggr
Tride
0

Indien visum

I går var jag på Indiska visum-enheten i Stockholm för och lämnade in min visumasnsökan. 'den togs emot i, vad jag tror, god ordning. Lokalne var helt ny för mig - liten och ganska trån på DAvid Bagares gata. Folk satt i kö med nummerlappar och väntade i indiskt tålamod.

Detta är ganska nytt. När jag började resa till Asien - Thaland och Sri Lanka - behövdes inget visum över huvud tag för svenska medborgare med svenskt pass. Däremot var det ett visst tvång beträffande vaccinationer, så vi hade med oss en liten gul bok med stämplar för repsktive spruta. Malariatabletter fanns också med oss.

Vid mina första resor till Indien behövdes heller inte visum. När det såsmåningom infördes, var det en enkel proceddur att får det. Inga köer.  REsor till Asien var ovanliga på den tiden. Nu är också, vad jag vet, vaccinatonstvånget borttaget, men det görs ju vissa rekommendationer.

En visumansökan till Indien är lång idag, och innefattar bla att man skall ha vissa rekommendationer i såväl Sverige som Indien. Reser du som turist räcker det med att du anger hotellet där du skall bo. I ansökan vill de också att du uppger namnen på dina föräldrar.

Dock har de sänkt priset för visum, samt tagot bort kravet att man måste vara ute ur landet minst två månader innan man kan resa tillbaka.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tride
0

Besked i dag från ambassaden att mitt visum är klart. Det gick snabbare än jag trodde. Nu gäller det bara att ta sig ut i kylan och halka runt på Stockholms backiga gatorför att hämta ut det hela. Helst utan att bryta ben eller armar, för i sånt fall (hehe) lär inte resan bli av den här våren.Skrattande

Tride.

Tride
0

Visum hämtat. Snö och halka utmanades i stora staden för detta ändamål. Det var en mycket vacker vinterdag, dock, med klarblå himmel och gnistrande snö.

Tride.

piri-piri
0

Var på Indiska ambasaden idag och lämnade in visum ansökan. Ja de gör det inte lätt för turister som vill in i landet.

Tride
0

Nä, det är en hinderlöpning. Lycklig resa! Hoppas du får ut mycket av besöket, och skriv gärna några ord här i forumet om dina intryck!

Tride.

piri-piri
0

Jag ska åka på en auyruvedaresa så det blir nog en fantastisk upplevelse Skrattande

Tride
0

Till Kerala då? Själv skall jag till Himalaya. Hoppss på lite ayurveda där också.

Hur länge blir du borta?

Tride.

piri-piri
0

Ja till Kerala. Jag ska vara där i två veckor.

Tride
0

Det skall bli intressant att få veta lite om dina upplevelser när du kommit tillbaka.

Tride.

Ians
0

…"namnet på föräldrarna" ?

Vad skall de ha det till om man inte är minderårig vill säga? Namn på någon kontakt i Sverige hade jag förstått, om det händer något under resan.

piri-piri
0

Ja det är ett utförlig frågeformulär, föräldrarnas namn och nationalitet och framförallt en fråga om någon av ens föräldrar är från Pakistan. De vill också ha namnet på vem som ska kontaktas om det händer något, varför man ska dit och var man ska bo.

Jag säger det igen, de gör det inte lätt för turister…Igår skulle jag växla till Indiska rupee och fick då veta att det är in-och utreseförbud för deras valuta för icke Indier. Man måste alltså växla i på plats 🤔

[typellisch]
0

Jag har börjat få upp ögonen för Indien och skulle vilja resa dit i framtiden :). Just nu har jag hund och vill starta upp mitt liv här (jobb och flytta hemifrån). Men jag hoppas på framtiden, helt enkelt!