Indien iFokus

Indien

Etikettmat-och-dryck
Läst 5987 ggr
Tride
1

Recept på indisk mat

På begäran kommer här en tråd där ni kan lägga in era recept och annat som kan ha att göra med indisk mat och matvanor.

Gärna sådant som går att laga till här. Och gärna tips om var vi kan hitta ovanliga ingridieser.

Kanske någon också har länkar att lägga in till sajter om indisk matlagning.

Glöm inte bilderna! Skrattande

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

• Redigerat 2021-01-18 16:42 av Niklas
[yodhe]
0

Hmm.ska bli rigktigt spännande o se vad som poppar upp här..

själv kokar jag ihop en massa konstigheter som ingen människa kan ta efter..men gott e de…hehe

mm älskar Indiska kryddningen..så kanske jag kan kompromissa och skriva ner något recept..på mitt hopkok då….  *skrattar*

vi får se…

kul e de ialla fall…

[rose-m]
0

I södra indien äter man en hink ris morgon, middag och kväll om man är en byggjobbare. Om man är i administrationen äter man massor medris och 1 liten kaffekopp med vrålstarka grönsaker till.       I norra Indien  fick  jag ochmin reskamrat campylobakter och salmonella. Men södra klarade jag mig jämt.

Loveradio
0

Nån som har nåt tips på en vegetarisk rätt? :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Tride
0

Indier är bra på vegetarisk mat. Tyvärr jag jag inget recept. Någon annan?

Tride.

[yodhe]
0

ohhja..kan nog koka ihop en hel massa med vegetariska egenhemma gjorda rätter…vänta bara…

….

Tride
0

Vi väntar! Flört

Tride.

[yodhe]
2

Jahopp…ska se vad jag hittar nu då…

Vad sägs om lite hopkok på grönkål och kikärter..

grönkål-200g

kikärter.200g

1 gul lök

svartpeppear och salt efter smak..

1 tsk mald koriander

1 tsk tandoori  blandning..

½ tsk mald muskot.

½/liter kycklingbuljong

½ dl Vanlig grädde eller sojagrädde

Gör antingen kikärter från grunden eller ta en på burk..spelar ingen roll

tror att en burk innehåller 200g..blir som lagom

Jag använder fryst grönkål…200g blir bra där med…( får höfta lite..eftersom detta är taget ur huvudet..)

koka upp grönkålen i en ½/l kycklingbuljong på svag värme..låt puttra i 15 minuter

Fräs 1 lök och svartpeppar,tandoori,koriandern ihop i olja på svag värme…tills löken är gyllenbrun

lägg i kikärtorna det sista och fräs upp dom som hastigast..låt dom inte ligga för länge..

häll sedan allt i grönkålen,blanda i lite grädde,muskotnöten och koka upp ett par minuter..

ät med ett gott bröd…

Mums…( blir hungrig när jag skriver)

Smaskig måltid…

Tride
0

Smask! Tungan ute

Tride.

Loveradio
0

#7 Lät gott :) med bröd och ris till.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[yodhe]
0

Yup..kan man också ha om man vill…

som sagt..jag tar vad jag har varje gång…

Tride
0

http://www.alltommat.se/recept/Naanbrod-11703

Här en  länk till recept på naanbröd.

Tride.

Tride
3

Lite chai-tips:

Ingefära, kanel och kardemumma blandas och läggs i vatten. Får sjuda ca fem min.

Tillsätt varm mjölk och svart Te.

Tride.

[yodhe]
0

Tack Tride..

Kan man byta ut vetemjöl mot något annat tro..eller blir det för konstigt då?

Tride
0

Vetemjölet håller ihop brödet bättre än andra mjölsorter. Dessutom är det ett vanligt sädesslag i Indien. Men det går ju alltid att experimentera sig fram.

Tride.

Tride
1

Recept på Raita (kall sås som kan men fördel användas till starkt kryddig indisk mat):

1/2 gurka

1/2 tskd spiskummin

3:5  dl Youghurt

1 msk mynta

socker och salt efter smak

receptet är tänkt för 8 pers.

Tride.

Kajak11
0

Har ni någon idé om hur man resar i Sydindien om man äter LCHF??

Var i Indien före året (Delhi )och då åt jag inte LCHF, men magen har lite problem med ris och mjöl och för stark mat.

Hade vel nog "Delly Belly", men det får vel dom flesta förste gången ett nyt ställe i Indien:-)

Skulle vara tacksam om ni har tips.

Tride
0

Det kan förstås bli problem med den starka maten i Sydindien, där maten ofta är kryddstark, smakar av kokos och chilli. Det kan också vara svårt att, på serveringar, övertyga personalen  om att man inte vill ha kryddor i maten. Det som för oss är kryddstarkt är ofta smaklöst för dem. Tro mig! Jag har erfarenhet!Flört

Det enda jag kan tipsa lite löst om är att du spanar efter icke-indiska matställen,eller sådana matställen/hotell som har både indisk och västerländsk matsedel, som ju finns här och var. Kanske någon annan vet mer?

På vissa ashram, i synnerhet om de ofta besöks av västerlänningar, finns också västerländsk mat att tillgå.

Tride.

Kajak11
0

Hej. Tack För tipset.

Ja, jag kommer ihåg detta du skrivar om det kryddstärka, sedan är ochså mycket mat i Sydindien vegetariskt, så dom gör maten stärk….men jag har ochså förhoppningar om någon hoteltmat ind i mellom.

Skall nok bo privat och är inte vanlig turist, men det blir nog enstaka övernatnninger på hotell, när det behövs och som jag minns gjorde dom jag besökte stekt ägg, äggröre och vi fick stekte potatis i början, men där var ju ochså små bananer och en del ris. Man kan bliva lite trött på curry hela dagen, men där finss ju så mycket i Sydindien. Dosai, raita, och annat. "Ett meal" tror jag ochså det het - a la McDonalds (utan kött)

Jag var förtjust i paneer i Delhi före året….

Jag skall förtsatte kolla LCHF och Indien…

Chai och indisk kaffe är bra, men då må jag ha den utan socker….nästa gång:-)

Tride
0

Jag gillar också indiskt kaffe. Kommer nog att försöka ta hem något kilo vid mitt nästa besök i landet, som jag hoppas blir av i början av nästa år, då jag planerar att besöka Uttarkhand i norra Indien. Jag är lite besatt av Himalaya.

Och så önskar jag dig en lycklig resa, Kajak 11!

Tride.

Kajak11
0

det låter spännande med din resa till Himalaya. Jag skall först resa i januari men är vid planlägning. Du henvista till artikel om kvinnor i Kerala och Punjab ett ställe här. Har du skrivit artikeln? Jag tänkte läsa den i helgen. Tack för tips. Jag följer tråden.

Tride
0

#20 Kajak, jag förstår inte riktigt vilken artikel du menar. I vilken tråd har du hittat den?

Tride.

Kajak11
0

nej ursäkta. Du har henvist till en uppsats i tråden med intressant links till Indien. Jag såg fel. Hoppsan.

Tride
0

Skrattande

Tride.

Kajak11
0

Så är jag hemma igen. Det var en mycket bra tur til Indien, åt allt mat som blev serverat och den smakte gott:-) Vegetariskt. En gång smakte jag kyckling, men annars ris och gröntsaker. Cocos sås til maten var bra.

Fick idly och masala dosa och dosa. Har inte gjort försök på att göra maten själv, men det var faktisk rätt bra kryddor och det blev inte för stärkt för mig. Har hört att maten i Kerala kan vara stärk, men jag var inte där.

Det finns ju mycket bra recept på nettet, och man kan kolla dom där.

Tride
1

Välkommen hem! Själv är jag på väg. Resfebern bränner. Planet går nästa vecka. 

Jag ser fram emot att äta av den indiska maten, i synnerhet frukostarna, som är ganska olika var vi är vana vid här hemma.

Tride.

Kajak11
0

ja du har rätt. Var i Indien åker du? Jag var i Tamil Nåd ichså där är det typ vegetarisk kost. Dom räknar ju ägg som icke vegetarisk kost men det går ann att få på Hotel ju. Jag njöt verkligen idly:-) men fast jag äter LCHF hemma så tänker jag på att hitta recept där kanske kombinerar lite. Just nu är det tufft att byta korten om igen men mycket ris ger problem. Blir uppblåst i magen. Vad äter du till frukost i Indien? Trevlig resa.

Tride
0

Jag åker till Dalhi och sedan till Uttarkhand i norra Indien. Himalaya. Frukosten varierar. Det kan vara grönsaker, dal, chapatti, ris, men också både fisk, kött och ägg. Långt ifrån alla indier är vegetarianer. Men de har en fantastiskt tradition beträffande att laga till veg. rätter. Morgon, middag, kväll.

Tride.

Kajak11
0

spännande med Himalaya. Aldrig varit där. Men har besökt Delhi en gång. Är du på något semester?

Tride
0

Jag skall resa med en god vän som varit i Indien ett par gånger och fått mersmak. Själv gläder jag mig åt att återse bergen. Det är väldigt vackert i den delen av världen.

Tride.