Indien iFokus

Indien

Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 3426 ggr
Tride
2012-12-31 00:01
1

Indiens mörka sida

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här diskuterar vi utgående från en brutal gängvåldtäkt i dec. 2012 i Delhi. Offret avled.

I #3 hittar ni en länk till en film om effekten av det indiska kastsystemet.

Jag antar att ni har läst om den senaste tidens otäcka händelser i Indien, bla gruppvåldtäkten på en ung kvinnlig student, och som ledde till hennes död i Singapore, dit hon transporterats för behandling av skickliga expterter, som gjorde vad de kunde för att rädda hennes liv.

Det hela utlöste också upplopp och demonstrationer, som bla förorskade en polismans död. I dag läste jag dessutom om ännu en gruppvåldtäkt, denna gång i Kolkata.

Min planerade resa till Indien senare i vinter är tv lagd på is. UD varnar ju för resor till det landet som följd av kravallerna. Delar av Delhi lär vara avstängda, och tio T-banestationer likaså.

Jag har läst en del artilat i indiska tidningar kring dessa händelser. Det är, minst sagt, på tiden att något görs för att garantera kvinnors liv och säkerhet. Politikerna visas misstro och missnöje för att ingenting görs. Delhi kallas "våldtäktsstaden", något som väcker skam och sorg hos många Indier.

Jag har faktisk, på senare tid - även före den tragiska händelsen - börjat känna en viss olust inför Indien och att resa dit. Det har att göra med att jag uppfattat att de sociala problemen ökat för många Indier, bristen på mänskliga rättigheter i denna "världens största demokrati." Gamla sociala strukturer försvårar lösningar på problemen, tex kastsystemet, uppfattningen om kvinnors lägre värde osv. När nu detta hände i Delhi fick min tvekan förnyad aktualitet.

Oavsett den indiska tragiken i sig, kan det också vara ett tvivelaktigt nöje att turista i ett land med kravaller, inställd kollektivtrafik mm. Dessutom funderar jag på hur detta påverkar turisters peronliga säkerhet. Övergreppen som rapporterats i media har skett mot Indier, men det betyder antagligen inte att utlänningar kan känna sig säkra. Dessutom funderar jag på hur tidtabeller påverkas vad tåg och flyg beträffar.Inte vill jag heller att vi råkar ut för något som skulle kunna försvåra själva hemresan, eller att vi blir sittande på ett hotel i Delhi utan att kunna ta oss vidare.

Jag har bott i Indien och upplevt en hel del dramatik i det landet. Men det här verkar vara av en helt ny kaliber. Bla läser jag att demonstraterna kommer från alla kaster och samhällsklasser - så var det inte tidigare. Det i sig ger ju hopp, trots allt. Kan det onda leda till något gott?

Bilden visar indiska barn i arbete.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[yodhe]
2013-01-01 14:39
0

Jo..håller med dig..jag har alltid haft en känsla av att jag inte ska åka dit, även då jag har haft både tillfälle och orsak för det…..inte till något annat land utom skandianvien överhuvudtaget…en väldigt stark känsla håller mig tillbaka…

Men det är uppenbarligen deras tid för dessa förändringar nu…hoppas bara att inte alltför många kvinnor stryker med ..och dessa arma barn..vill ju bara gråta när man ser det..Rynkar på näsan

Tride
2013-01-03 17:48
0

Ja, visst är det sorgligt. Det stora andliga landet med dess gamla kultur . . . med också en mycket stor baksida.

Jag har just lyssnat på två yngre kvinnor i P1. De berättar båda hur farligt det kan vara att vistas ute efter mörkrets inbrott. Jag minns själv när jag var i Indien. En gång var jag, undantagsvis, ute ganska sent. Det gick bra, men stämningen var inte trevlig. Den vänliga stämningen jag vant mig vid under dagarna, var nu borta, och jag kände mig omgiven av ett tystlåtet hot.

En annan gång, när jag kommit sent till Delhi med buss från bergen, blev jag trakasserad av en otrevlig karl. Jag klippe till honom och skrek, och då försvann han. På den tiden tränade jag karate, och det hjälpte.

Andra utländska kvinnor, som jag träffade, kunde berätta om rena övergrepp och våldtäkter.

Tyvärr stryker kvinnor och barn med varje dag, men det rapporteras inte. Det ä r de fattiga och lågkastiga som råkar illa ut, och som har minst möjlighet att försvara sig eller söka rättvisa.

Tride.

Tride
2013-01-13 17:15
0

http://www.youtube.com/watch?v=lgDGmYdhZvU

Det här är en länk till en film som jag fann på you-tub, och som skildar kastsystemets alla avigsidor för dem som står längst ned på skalan. Filmen är nästan två timmar lång, och innehållet inte alltid så lätt att ta till sig.

En del av det som skildras känner jag igen från mina egna vistelser i Indien. Jag tycker att jag, som utlänning och turist, många gånger hamnade i situationer som kändes pinsamma för mig som människa. Jag såg förtrycket, men kände att det var så lite jag kunde göra.

fortfarande frågar jag mig vad osm går att göra över huvud taget. Filmen visar bland annat hur fast rotat systemen är, och vilka konsekvenerna blir för dem som försöker bryta sit loss.

Bland annat berördes jag av den kast-lösa läkaren, som berättade att ahn blev bemött huvudsakligen på grund av kast, och inte på grund av sina kunskaper eller professionella status.

Jag vill inte påstå att vi har ett absolut jämlikt samhälla hos oss. Men konsekvenserna är inte lika förödande. Åtminstone inte i vår tid och, kanske bör sägas., än så länge.

Tride.

Tride
2013-01-13 17:49
0

Diskriminering på grund av kast är olagligt i Indien, och finns skrivet i den indiska konstitutionen. Detta framgör av filmen. Något som också framgår är, att det är alltfår lätt för de högkastiga att bryta mot lagen och förnedra dem som har lägre kast.

Tride.