Åter till gudarnas land
I dag är resan införskaffad och visumet sökt. Vägen till gudarnas land öppnar sig återigen. Mao - min kompis och jag flyger iväg 23e feb, återkommer 29e mars. Vi blir alltså borta nästan fem veckor. Delhi - Himalaya. ev en avstickare till Nepal och en rundresa till Taj Mahal och RAjastan.
Mest av allt ser jag fram emot att komma till Himalaya igen. Jag vet inte varför - men det är något med de bergen som inte liknar något annat i denna värld. Kanske bor gudarna där? I alla fall är det fantastikst vacker, blommande, brant, dramatiskt.
Vi rser med Finn-air och köper resan av Indcen, som jag har goda erfarenheter av sedan tidigare. Kanske kan jag också fånga upp "min" tibetanska nunna, som jag reste med för tjugofem år sedan. Vi har haft lite kontakt, och hon vore ett jättebra sällskap.
Vi köper ett sk startpaket av Indcen, dvs två dagar på hotel i Delhi, och jag har också tänkt att vi skulle uppsöka det ashram, som jag bott på tidigare. Kanske kan vi stanna där några nätter. Där hoppas jag också få tips om deras filialer i Himalaya. Där jag tänker sitta på en balkong, dricka Te och skåda ut över nejden mot blommande dalar och snöhöljda berg. 
Livsandarna börjar röra på sig här i svenska vintern.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Finns det möjlighet att du kan komma på sajt träffen o berätta om din resa? Och dina böcker!
hade varit kul Tride!
Du kan väll kika in o kolla ?
Vi hade tyckt att det var så roligt att ha med dig o få hära dig berätta om dina äventyr i Indien!
Önskar er en trevlig resa!
Tack för inbjudan, Ians. Mnar du en sajtträff på AB? Det låter kul.
Tride.
Japp! 
Okej. Jag tittar in.
Tride.
Jag är glad att kunna resa till Indien igen, och var nästan euforisk när jag kom tillbaka efter vår utflykt till Indcen resp visumkonoret. Men - - - -i dag hade jag ett samtal med en gamma god vän, vars båda döttrar varit i Indien. Den ena på rika sidan, den andra på den fattiga, berättade han. Dottern på rika sidan fick inte ens bära sitt parasoll själv. En tjänare skickades med henne för att hålla i detsamma. Flickan skämdes. "Jag kan hålla min parasoll själv", sa hon.
Den andra dottern berättade om fattigdom, knappt något att äta, trångboddhet och dålig hygien.
Jag känner igen båda bilerna och det är förfärligt. En ojämlikhet som vi har svårt att föreställa oss - ja till och med om vi ser det rakt framför näsan.
Ibland har det känts pinsamt att vara välbärgad svensk turist i det landet, även om jag ofta nog kan tycka att mina levnadsvillkor är ganska blygsamma.
Tride.