Indisk jul?
Jag gled in här för att läsa lite och började undra, firas julen även bland icke-kristna i Indien? Hur ser deras jul ut i så fall?
Julen är så dominerande i vår del av världen, så det är svårt att föreställa sig att den inte skulle ha genomslag på andra ställen i världen också. Oavsett om den fortfarande har någon koppling till Jesu födelse, kommers eller Coca Cola…
Vore kul att veta!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Hejsan Lena,
jag har tillbragt två jular i Indien. Det var ganska länge sedan, och då hae julen ingen som helst betydelse för icke-kristna. Det var som en datum bland alla andra. Däremot så blev vi, som svenskar, inbjudna till svenska ambadaden. där det firades med julbord och ringlekar. Det var riktigt kul.
Den andra julen befann jag mig på ett ashram i närheten av Bpmbay. Eftersom det var en del västerlänningar närvarande, så markerades jiulen som ett slags exotisk högtid, men det firades ingenting, ngen gran och inga klappar. Som jag minns det var det bara något som en av ledarna påpekade vid något tillfälle.
Hur det är i dag vet jag inge mycket om. Mina indiska vänner brukade förr i världen sända mig hälsningar till jul o nyår, men detta har upphört.
Jag kan längta till Indien den här tidpunkten, just för att julen är så avramatiserad. Jag minns att det kändes skönt att slippa allt julstök.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Riktigt skönt att höra! Kanske är det till Indien man ska åka över julhelgen? 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Ja, det kanske kan vara en bra idé- men jag har hört att julfirandet sprider sig också till Indien.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen