Indisk dans
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon mer här som håller på med något slags indisk dans? Kurser i Bollywooddans är ju tämligen populära, t.ex.
Själv dansar jag Odissi sedan i höstas, en av indiens klassiska danser. Det är en tempeldans från Orissa som ursprungligen dansades av tempeldansare för att hedra gudarna, och sedan utvecklades till ett sätt att förmedla myter och poesi inför publik. Dansen har mångtusenåriga rötter men dog nästan ut helt under kolonialtiden, eftersom hinduiska kulturyttringar blev ganska motarbetade då. Under 40-50-talen återskapades den dock, mycket med hjälp av att man studerade poser avbildade i tempelskulpturer, men också genom beskrivningar i gamla texter.
Dansen är uppbygd av olika nästan skulpturala poser, och eftersom det är en klassisk dans lämnar den inte mycket utrymme för improvisation. Den har kallats "yoga in motion" och påminner mycket om olika yogaställningar som kombineras och flyter samman. Man använder sig mycket av handgester (mudras) med olika symbolik samt ögonrörelser och ansiktsuttryck för att berätta historier, så det påminner lite om pantomim på det sättet.
Det är en sjukt häftig dans, jag har försökt lära mig dansa andra typer av danser innan men har alltid varit en ren katastrof, eftersom jag har usel grovmotorik och kordination. Trots att Odissi påstås vara en ovanligt svår dans (den innehåller massor av kordination av hela kroppen och lämnar lite utrymme för improvisation) så passar den mig perfekt, och jag är så himla glad över att hittat rätt. Den är både bra för kropp och själ och mina ryggproblem är som bortblåsta :)
Här ett klipp med Odissimästarinnan Sujata Mohapatra som dansar några myter om Krishnas barndom:
Hej, tack för din intressanta artikel om indisk dans! Jag har set några föreställningar när jga varit på besök i Indien. Själv dansar jag tango.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen