Indien iFokus

Indien

Etikettresor-och-upplevelser
Läst 2072 ggr
poetica
0

Tips på utflykt mottages tacksamt!

Hej! Jag är ny här på forumet, men jättetaggad på Indien. Jag ska resa dit på yogaresa på annandagen och hem den 10 januari. Varkala, Kerala ( Akhil beach resort) Jag är så sugen på att se naturen, har ni några tips på enkla små utflyktsmål? Vi har en båttur inplanerad, men är det nåt annan som är spännande att se?

Tack på förhand:)

Tride
1

Jag kan rekommendera tedistrikten, staden Cochin, och besök i någon botanisk trädgård, där bla medicinalväxter odlas. Jag besöket en sådan vid min vistelse i Kerala, men minns tyvärr inte vad den hetta. Det går väl att ta reda på när du är på plats. Det var vackert och intressant. Jag tror att den låg i ett område som heter Munnar.

Ett annat tips är att besöka ett naturreservat, som jag heller inte minns namnet på . Obestämd Jag tror det ligger på 2000 m höjd, och är alltså kallt. Vi åkte med båt genom reservatet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett tulpanträd i Kerala

Tride.

Denna kommentar har tagits bort.
Tride
0

Fiskare vid Cochin

Tride.

Tride
0

På bilden syns judiska området i Cochin. Här finns också ett fantastiskt shoppingcenter där "allt" kan köpas, möbler, kläder, smycken, skor, smink och allt annat tänkbart och otänkbart.

Tride.

Tride
0

#0 Poetica - har du sökt o fått visum utan problem? Jag läste att det skulle vara visumstopp för skandinaver, men det var visst falskt alarm. Planerar själv en resa till Indien nästa år.

Tride.

poetica
0

Tack så mycket för tips! Japp har sökt visum och det gick jättesmidigt, tog drygt en vecka att få det. Däremot var det typ omöljigt att få kontakt med dem på ambassaden, men bara de fixar visumen är det ju bra :P

Tride
0

Hur fixade du visum när du inte fick kontakt med ambassaden? via mejl, telefon eller vad?

Tride.

Clary
0

Idag fyller du i visumansökan på nätet och skickas/lämnas till ett företag som heter Cox & Kings. De är ganska nya på det här, tidigare var det TT-service som skötte det, och jag har förstått att ansökningshandlingen inte är helt enkel att fylla i och att det är väldigt långa väntetider just nu. Förhoppningsvis går det bättre snart.

Jag skaffade mitt visum innan TT-service la ner sin verksamhet så för mig gick det smidigt, nästa fredag åker jag till Goa och hälsar på alla mina vänner och njuter av god mat och sol Cool Tyvärr kan jag bara vara borta 14 dagar men varenda minut ska tillvara tas.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tride
0

Jag har förstått genom Indcen resebyrå, att man söker indiskt visum på en speciell enhet på David Bargares Gata, om man bor i eller nära Stockholm, vilket jag gör.

Konstigt att man måste söka visum via nätet. Vad gör alla som inte har något nät?

Ha det gott i Goa, Clary! Det låter skönt att få komma till solen från vårt vintermörker här. Själv ser jag ju fram emot att får sitta på en veranda bland bergen, dricka Te och kolla in de snöhöljda topparna.

Tride.

Clary
0

Helt rätt att det ligger på David Bagares Gata men du måste alltså ha visumansökan ifylld via datorn och printa ut. Om man inte har egen dator så gick det på Tt-service att låna dator á 60 kr och fylla i den där, riktigt hur de gör hos Cox & Kings vet jag ännu inte.

Redan när vi åkte första gången 2004 tror jag det var, var man tvungen att fylla i ansökan på nätet och ta den med till ambassaden. Idag förutsätts det tydligen att alla har dator och skrivare Rynkar på näsan

Jag hoppas att det kommer fler tillfällen för mig att utforska mer av Indien, har ju bara nosat på lite Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tride
0

Jag minns tiden när man inte alls behövde visum för att komma in i Indien. När det sedan krävdes visum, var det enkelt att söka och att få det beviljat. När jag senast reste - 2008, till Kerala, blev jag chockad över att se kön av alla som fyllde rummet på ambassaden, och att man måste ta kölapp. Indien har verkligen blivit ett annat slags land.

I dag måste man alltså komma med utprintad ansökan till ett speciellt ställe för just visum. Jag antar att detta har att göra med stora förändringar som skett i världen under senare decennier. folk rör på sig, flyttar mellan olika länder, byter medborgarskap och hemort på ett helt annat sätt än tidigare.

Dessutom krävs det ju att man redan skaffat biljett och bokat hotel för att får ett turistvisum.

Tride.