Etikettfamiljeplanering-och-folkmägd
Läst 2889 ggr
Tride
2012-09-11, 18:57

Indiska surrogatmödrar

http://www.surrogat.info/indien/

Länk till en sajt om surrogtmödrar. Jag antar att ni hört talas om det och vet vad det innebär - alltså att en kvinna "hyr ur" sin kropp för att bära ett barn som inte är hennes. När barnet föds överlämnas det till de biologiska föräldrarna - som alltså inte är kvinnan som fött barnet.

Vad tänker ni om detta? Själv tycker jag det är mycket svårt att ta ställning och se på det hela som svart eller vitt. I sajten försvaras surrogatmödrarskapet mot kritiker. Det finns nämligen de som tycker att det är att likställa med prostitution. En del surrogtmödrar säger sig ha positiva erfarenheter av att nära och föda andras barn. Andra har blivit besvikna och känt sig utnyttjade.

En sak är ganska säker: ofta handlar det om fattiga kvinnor som på det här sättet kan få en chans till bättre ekonomi. Men det kan också handla om par där kvinnan, av hälsoskäl, inte själv kan  bära barnet, men får hjälp av någon nära vän eller släktning.

I Indien är det stigmtiserande för en kvinna att inte kunna föda barn, och hon riskerar att bli utstött. Kan någon hjälpa henne med detta, förbättrar det situationen.

Tyvärr är Indien fortfarande ett svårt land för kvinnor att leva i.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Ians
2012-09-13, 15:20

Ja visst kan man ha tankar både för och emot när det gäller detta.

Det förekommer ju flitigt även i andra delar av världen. Och säkert är det så att många av dessa surogatmödrar med en stor insats som det innebär att bära och föda ett barn….försöker att få det ekonomiskt bättre för sig o sina barn.

Det är ju inte riskfritt. Och säkert kan de uppleva sig utnyttjade många gånger. Deras situation har ju drivit dem till detta.

Sedan finns det surrogatmödrar som av ren kärlek till en de känner tar på sig detta uppdrag…ex en släkting eller en god vän…..

Ser man det från andra hållet så handlar det ju om att par som inte kan få barn  faktiskt kan hålla ihop sitt äktenskap o få ett barn som genetiskt tillhör dem trots allt.

Så det är en svår fråga etiskt.

Tride
2012-09-14, 13:17

Ja, det är inte så enkelt att ta ställning här.

Tride.

Ians
2012-09-14, 16:56

Ja, Jag som har flera barn med egen produktion skulle ju kunna vara Mycket moralisk här Flört

Men livet är inte entydigt enkelt. Man måste minnas det ibland, när man ser "konstiga" lösningar.

[yodhe]
2012-09-14, 20:37

Hmm..för mig känns inte det här så svårt att ta ställning till…min uppfattning är väldigt klar..

Jag ser alla barn som våra barn..alltså..jag behöver inte ha fött dom själv..jag har av erfarenhet upplevt detta många år..tagit hand om mitt enda egna och andra trasiga barn..som min dotter har släpat hem ifrån gatan..ja vi bor i sverige..det finns även här, barn som blivit utslängda av föräldrar som inte orkar med dom…

Det kanske har med ens egna andliga uppfatting att göra..jag vet egentligen inte..men så har det alltid varit för mig..en självklarhet att ta hand om andras barn..kanske det bara är som jag är…

Men jag tror att för dessa kvinnor är det kanske enklare att vara en surrogat mamma än prostituerad..vilket kanske skulle varit det andra alternativet..nu spånar jag bara..

Mm….

Tride
2012-09-15, 00:05

Jag förstår din uppfattning, Yo, och i grunden är det så jag själv tänker också. Men det är inte så enkelt när man står framför den verklighet som många människor upplever i vår värld. Indiska kvinnor, tex, förväntas fortfarande vara barnaföderskor. Deras främsta uppgift är att föda sönder. Svenska par kan uppleva sig som misslyckade om de inte kan få barn tillsammans. Om en indisk kvinna förvägras yrke och utbildning, kan hon ju förbättra standarden genom föda någon annans  barn. Vi kan tycka att det är fel, men vårt tyckande hjälper henne knappast till den utbildning och det arbete som vi här tycker att hon borde ha. Och det barnlösa paret med kanske hög materiell standard,men som upplever livet utan barn som meningslöst kan få sin längtan uppfylld. Vem är jag att tala om för folk vad som skall vara meningen med deras liv?

Tride.

[yodhe]
2012-09-16, 18:05

Jo..jag förstår den synpunkten också..och hur vi i ett socialt tryck kräver av oss själva att vara som andra..dvs att ha förmågan att förda barn..då man ser sig själv som misslyckad..tyvärr måste jag säga..när det nu finns så oändligt många barn som behöver vuxna..om vi kunde förändra det tänkande istället..men som sagt..i Indien är detta ännu svårare att förändra förstår jag…

Upp till toppen