Indien iFokus

Indien

Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 1736 ggr
Tride
0

Aurobindo - indisk visionär

Sri Aurobindo came to tell us: "One need not leave the earth to find the Truth, one need not leave the life to find his soul, one need not abandon the world or have only limited beliefs to enter into relation with the Divine. The Divine is everywhere, in everything and if He is hidden, it is because we do not take the trouble to discover Him." - The Mother

"Man måste inte lämna jorden för att finna sanningen, man måste inte lämna livet för att finna själen, man måste inte överge världen eller ha en begränsad tro för att komma i kontakt med det Gudomliga. Det gudomliga finns överallt, i allting, och om Han gömmer sig, är det för att vi inte anstränger oss för att finna honom."

Aurobindo är bla initiativtagare till Pondicherry, den mänskliga "idealstaden", som grundades på Indiens sydspets under förra århundradet. Han levde 1875-1950.

Jag hoppas kunna finna tid och möjlighet att skriva en längre artikel om honom och "The Mother", fransyskan som etablerade sig i Indien och blev Aurobindos andliga partner.

Om någon annan har möjlighet att skriva i ämnet, är det välkommet!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är uppfarten till ett Aurobindo-ashram i New Delhi, och ligger mellan den internationella flygplatsen och stadens centrum, så det kan vara ganska lätt att komma dit, om man kommer med flyget.

Jag bodde där en vecka för tio år sedan. Jag hade eget rum med dush o toalett, så det var relativt bekvämt. Men varmt! Stor fläkt i taket, men ingen luftkonditionering. Trevliga människor, vänligt bemötande, god mat och en del intressanta aktiviteter, som tex en liten fabrik där man tillverkade handgjort papper. Där fanns bokhandel och butik som sålde rökelse, stenar, gudomliga statytter, doftoljor mm. På området fanns också en butik där det gick att köpa frukt och grönsaker mm ätbart.

Där fanns också ett stort tempelrum för meditation och samling kring olika cermonier.

Jag tror att detta ashram ser lite annorlunda ut i dag, för det pågick ett intensivt byggande. Jag skulle tro att det utvecklats.

Tride.

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrifter av Aurobindo och "the Mother" prydda med deras respektive symboler.

Durga, som hyllas i skriften, är Indiens starka gudinna. Hon har åtta armar och rider på en tiger.

Tride.

Tride
0

Tride.

[yodhe]
0

Tack Tride..

Vad mycket spännande som jag aldrig har hört talas om..

kul!!!Glad

Tride
0

Glad

Tride.

Tride
0

en länk till svensk blogg om Auroville i Pondycherry, dvs Aurobindos och the Mothers utopiska samhälle. Det existerr alltså på riktigt, bildades med stöd från FN och Indiens regering under förra århundradet och fortsätter att existera.

http://bums.nu/4049

Tride.

Tride
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Auroville

En länk till Wikipedia om Auroville.

det kunde vara intressant att veta lite vad ni tycker här på sajten. skuile någon här vilja vara med om att bygga upp ett Utopoia?

Tride.

[yodhe]
0

Oj..hur går det till då?

Tride
0

Med gudinnans hjälp . . . .

Tride.

[yodhe]
0

joda..tål o tänkas på..får återkomma om det..