Att stärka kroppen och anden
Yoga och meditation är metoder som på senare tid också flyttat över till västvärlden. Traditionerna är många och förgenade på oiika skolor, mästare och lärda.
Det är numera inget ovanligt att människor reser till Indien för att söka andlig kunskap och kanske finna sin guru att följa.
Berätta om du har upplevelser eller har tankar kring detta! Erfarenheterna kan ju vara mycket olika, och variera från djup besvikelse till inspirerad entusiasm.
"Yoga och meditation" är ett stort ämne. Jag menar, att stora delar av den indiska kulturen, sättet att tänka, att fungera i vardagslivet, att möta svårigheter och lycka, rör sig kring detta.
Jag har tex mött indier på flygplatsen under mina resor, som berättat att de haft stor nytta av sitt mantra, om de tvingas vänta på ett försenat plan.
Yoga och meditation är förknippat med buddhismen eller hinduismens olika förgreningar. De praktiseras och lärs ut på ashram eller i buddhistiska gästhärbärgen.
De flesta buddhistiska skolor sysslar inte med yoga, utan inriktar sig enbart på meditationen.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Ohh ja..det finns en enormt massa former av yoga…och meditaionen..beroende på syftet mer då…
Vi i väst gillar ju att dela upp och kategorisera allt vi gör och har vad jag förstått ett stort behov av ett måste till orsak för att göra detta…lite synd tycker jag…man lägger mer vikt vid detta nästan än själva innehållet…bara gör..
Det finns ju ett syfte och visst är det viktigt att förstå varför man gör saker..men ibland behövs det mindre av detta för att det ska ha en bättre verkan…man kan bli lätt överaskad av resultatet menar jag..( obs..man= människor generellt)
I stort tror jag att det är bättre än inget iallafall..
Om det finns utrymme och vilja..kan jag berätta i en egen tråd om Patanjalas yoga..som anses vara den första i världen…när tid finnes..
det är ganska intressant för i den handlar det inte bara om att göra..utan även om att vara helt och fullt ut…
yodhe..
Välkommen att skapa tråden när du har tid, yodhe, Kanske en artikel längre fram?
Tride.
Oh tack Tride..ja är lite sugen faktiskt..
hade ju tänkt arbeta med den som en artikel för länge sedan i Existens…men jag fick aldrig tid till det då…
så ja..det kan jag nog tänka mig att göra framöver..
Dessutom passar den kanske bättre här inne..*ler*
ska ta och kolla upp den och återkommer…

Låter bra yodhe om du vill skriva om det, för mig är det något okänt än så länge 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Jag är snart klar med första artikeln…lite till bara..sen så..
Angående gurus, så finns det ju dessa som mest vill tjäna pengar också..som i allt annat..
Jag har en vän som varit hos en gurus i Indien i snart 3 år till och från…men nu till sist kom han på att denne lurat honom på pengar..
så tråkigt när man får höra sådant..
men min vän sa bara; tja jag kom ju iallafall till insikt…det var en dyr en de…
Ja, sökande västerlänningar har ju ofta bilvit mjölkkossor i Indien. Inte så heliga!
Detta är ett helt kapitel för sig. Jag har också mina erfarenheter åt det hållet. Men det handlar om de tibetanska traditionerna. Å andra sidan - det finns ju präster och predikanter i västvärlden också som verkar tänka mer på mammon än på anden. Knepigt ämne!
Det skall bli intressant att läsa din artikel. yodhe.
Tride.
Jupp..är snart klar…blir inte så lång den första…
det är som lite svårt ämne att ta in..får ta det lite pö om pö så att säga…
om det finns intresse ang mediation så har jag tänkt skriva en artikel kring det och hur man kan ha nytta av det i vardagen.
Sajtvärd på traning.ifokus.se/
#9skiv gärna! PM à till mig, så lägger jag in dig som artikelförfattare
Tride.