Pilgrimsresan, karta
Vi har börjat vår resa i Himachal Pradesh, som ligger strax söder om Jammu och Kashmir på kartan. Färg: röd. gränsar i öster till Kina, enligt kartan, dvs det gamla Tibet. Det är en vacker höglänt delstat med snöklädda bergskedjor och blommande dalar.
Därifrån har vi rest söderut till Delhi, Indiens huvudstad, som ligger i delstaten Haryana (gul på kartan), gränsande till Punjab (grön), Uttar Pradesh (blågrön)och Rajasthan (orange)
Sedan har vi, fortsatt in i Uttar Pradesh och, via Allahabad besökt Bodh Gaya i Bihar, som är rosa på kartan.
Just nu befinner vi oss i Sarnath/Varanasi som ligger i Uttar Pradesh. Därifrån planerar vi vår väg norrut till Kushinagar.
Fråga gärna om de olika platserna,eller berätta om ni själva vet något om dem!
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
vad gör hon i Indien?
Tride.
Ja, men då skall hon nog inte använda den här kartan . . ..
Tride.
Nä det blir svårt att hitta i Spanien med hjälp av en Indienkarta. Men säkert intressant! 
Tror du att vi kommer att ta en sväng neråt södra Spanien också? Nej, Spanien, jag menar Indien… Nu drog Pagan iväg med mig!
Hur stora är de kulturella skillnaderna mellan norra och södra Indien? Jag har fått för mig att de flesta resenärer håller sig i norr?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
På senare tid har södra Indien blivit populärt, dvs Kerala och Goa, som är delstater på väskustens sydspets. Där finns fina stränder, som givetvis lockar turister. Goa lär vara den delstat som sist blev fritt från kolonisatörerna - dvs portugiserna, och präglas fortfarande av porugisisk kultur, religion och arkitektur.
Norr är populärt på grund av Himalaya. Pilgrimsresan är fortfarande i Sarnath/Varanasi, som ligger på slättlandet nedanför bergen. Vi skall sedan till Kushinagar (där Buddha valt att dö)och därefter till Lumbini som ligger på gränsen inne i Nepal. Att resenärer håller sig i norra Indien har också mycket att göra med dessa buddhistiska platser,som lockar folk från hela världen och alla slags kulturer och religioner. Här hörs alla språk och syns alla slag av klädedräkter.
Kulturella skillnader? tja.Fråga mig nåt annat jag inte heller kan svara på. Visst var det du, Lena, som ställde någon liknande fråga för ett tag sedan? Jag har bara vistats Indien under en tidrymd av ca elva år -fram o tillbaka, klippkort på flyget - eller,som jag hörde i min barndom: "Vad vet jag gamla fnask sa domprostinnan"
(min fars humor)
Men visst finns skillnader i klädedräkt, matvanor, familjetraditioner etc mellan de olika delstaterna. Språket är ju också annorlunda. Skillnader - och enhetlighet. SArin är universell liksom andra typiskt indiska plagg. Men om du sätter dig en dag på en indisk flygplats och studerar folklivet, kan du se hur människor är enhetligt klädda,ändå olika till färger, mönster osv.
Skillnad i klimat gör väl också sitt till.
Något som tyvärr är genomgående är ojämlikheten, både mellan könen och samhällsklasserna. Dock lär det gå framåt på det området, om än långsamt.
Tride.
Husbåt på Backwaters, Kerala
Tride.
Altare i kristen kyrka, Goa
Tride.
Vad hade domprostinnan gjort innan hon hittade domprosten måntro? 

#6 Jag kan mycket väl ha ställt en liknande fråga förut. Det är för att jag slåss mot mina dumma generaliseringar. Ju mer främmande något är, desto lättare är det att dra alla över en kam.
Alla förstår ju att Indien är så stort så det måste finnas skillnader mellan olika delar av landet. T.o.m i vårt glesbefolkade Sverige uppfattar vi ju kulturella skillnader mellan Skåne och Västergötland, Sörmland och Dalarna, Jämtland och Västerbotten. Det måste finnas likadana skillnader mellan olika regioner i Indien, men jag vet ingenting om det.
Eller jo, nu vet jag att Goa har portugisiska inslag, och i norr finns många buddhistiska centra, och en hel del annat har jag lärt mig här på sajten. Så något klokare är jag! 
#7 Där skulle jag kunna bo. Man skulle kunna göra vandrarhem ombord, eller göra guidade turer med strandtillslag om dagarna och resor om natten.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Båten är en turistbåt. bilden är tagen från den båt där jag själv satt och hade det bra tillsammans med mitt ressällskap. vi sov i fina rum på natten, och serverades utsökt läckra fiskrätter till måltiderna.Tillagade på båten av medhavd kock.
Tride.