Indien iFokus

Indien

Etikettreligion
Läst 12222 ggr
Tride
0

Kvinnor i buddhismen

vad ansåg Buddha egentligen om kvinnor? Hur var det med den saken på hans tid? Här är en länk till en intressant artikel om detta.

Kvinnor anses ha haft en allmänt dålig ställning på buddhas tid och i artikeln påpekas att han ville höja deras status och ansåg att kvinnor, lika väl som män, kunde studera och praktisera för att nå upplysningen. Detta till trots leder det fortfarande till kontroverser när kvinnor vill nå full ordination. Artikeln påpekar också kvinnors betydelse för traditionens upprätthållande i bla Sri Lanka och Thailand.

Den i artikeln omnämnda Syster Amita var en god vän till mig och lärde mig att meditera. Jag anser att hon var mycket kunnig.Hon var en svensk kvinna som blev buddhistnunna i Nepal. Jag nämner henne också i min bok "Andlighet och kärlek" som kom förra året.

http://www.buddhisminfo.se/Kvinnan%20i%20den%20Buddhistiska%20religionen.pdf

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Pagan
0

Har läst din bok Tride, mycket bra! men det var långt till lika villkor mellan man och kvinna kunde man ju ana mellan raderna. Ska läsa din länk.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
0

Inget nytt under solen då trideObestämd

Den första av dessa åtta regler löd: En nunna, även om hon har praktiserat i hundra år skall hon respektfullt hälsa en munk. Hon skall stiga upp vid hans ankomst ,buga för honom och utföralämpliga tjänster för varje munk även om han är ordinerad sedan en dag.Skrikandes

En annan regel var. För att ordinera en kvinna krävdes närvaro av 10 redan fullordineradebhikkhunis (buddhistiska nunnor)Förvånad. Dessutom krävdes det att kvinnans ordination bekräftades av 10 munkar.Skrikandes

Sajtvärd Tarot

Tride
0

ja, var tar de allt ifrån? de heliga vise männen, menar jag. Upplysta? Obestämd

Tride.

Pagan
0

Heliga vise män…….vilka är de? för fler än i sina egna ögonObestämd totalt nedsläcktaTungan ute in this day in ageSkrikandes

Sajtvärd Tarot

Tride
0

Ja, vilka kan de vara? Inget vi behöver i alla fall.

Tride.

Pagan
0

nä TrideRynkar på näsan

Sajtvärd Tarot