Indien iFokus

Indien

Etikettreligion
Läst 7604 ggr
Tride
0

Ett hinduiskt tempel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jagannath tempel i Puri, delstaten Orissa på Indiens ostkust.

Här har enbart hinduer, födda i Indien, tillträde. Andra måste betrakta templet utifrån, tex från taket på en byggnad i närheten.Indienfödda buddhister och Jainiter är också välkomna.

Templet är vitt från början. Det vi ser på bilden är patinan skapad av vädrets makter.

Templet är helgat till guden Vishnu.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

suddis
0

Templet är det den längst till höger,med vita kupolen?.det är flera byggnader som ser ut att vara tempel.den med flaggan då.

suddis
0

Oj,det föll bort lite rader i ovanstående inlägg.det får inte uppfattas som en brysk fråga.

Tride
0

Mitt inlägg föll bort. Jag förklarade att alla byggnaderna på bilden hör till templet. det är stort som ett palats, med många rum och salar för gudar och besökare att vistas i. Där finns flera altare och många bilder. Säger jag, som aldrig varit där.Som icke hindu äger jag ju inte tillträde. Men jag bodde granne med ett annat tempel, det sk Birla Mandir i New Delhi. Där är alla slags hedningar mfl välkomna att umgås med de gudomliga.SkrattandeOskyldig

Tride.

Tride
0

http://jagannath.nic.in/

Det här är en länk till templets hemsida. Bland annat hittar ni ett fint bildspel som visar templet, utsmyckat till fest.

Titta för övrigt gärna under "länkar" här på sajten. Där hittar du länkar till fem olika indiska tempel, bla Birla Mandir, där jag bodde. Jag rekommenderar också länken till det buddhistiska templet i Himalaya. Fantastiska bilder! Jag var där för många år sedan i sällskap med en tibetansk nunna.

Tride.

suddis
0

Aha,byggnaderna tillhör templet.ska titta på länkarna,tack för info.Glad

Tride
0

Indiska tempel är mycket speciella i världen. de kan vara stora som smärre städer eller små bytempel vid vägkanten någon/ingenstans. Oftast kan man också bli bjuden på mat i de större templen. Men då färväntas att men ger sk dana, dvs en gåva. Fattigt folk kan dock mätta sin hunger utan att betala något. Många tempel har också en avdelning för övernattning. Kanske bara en madrass på golvet.

Det skall bli roligt o höra vad du gillar templen du finner vid länkarna suddus.

Tride.

suddis
0

Kan dock rekommendera länkarna att ta en titt där.gjorde en kort visit där,men det finns mycket intressant att kika på sidorna.

Tempens olika utformningar och utsmyckningar och dess vackra färgsättning som sticker ut,men ändå smälter samman med omgivande natur.

Tempel bilderna i Himalaya är fantastiska med dess vyer.Glad

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser ni mitt ressällskap, Anila Pema, på taket till sin skapelse, nunnornas retretat i Sherab Ling. De fantastiska vyerna som suddis skriver om är inte långt borta härifrån.

Hon har byggt det hela med material som hon själv burit dit. Lite hjälp har hon haft, men det mesta har hon bokstavligen gjort själv. Det är två mil genom ojjämn terräng till närmaste stad, Baynath.

Här utbildas nunnor under tre års retreat, dvs avskildhet, i sin traditions meditationstekniker, historia och filosofi.

Munkarnas retreat finns i grannskapet.

Pema ansåg att nunnor också skulle ges samma chans som  munkarna, satte igång och genomförde det.

Läs min bok: "Färdkamraten." Den handlar om hur jag reste med Pema i Himalaya. Samt vad jag tycker om den religiösa hierarkin. Dvs illa.

Och se min hemsida. Länken storafamnen underst på inlägget leder till min gamla hemsida. Klicka sedan på länken till nya hemsidan, storafamnen.dinstudio.se. Där finns fler bilder på nunnornas tempel.

Tride.