Indien iFokus

Indien

Etikettallmänt
Läst 2829 ggr
suddis
2012-01-26 16:55
2

Kastsystem

Vad betyder och hur fungerar kastsystemet.

Tride
2012-01-26 23:12
0

fråga mig nåt annat som jag inte heller kan svara på så där i en hast. Nåja. Det finns fyra huvudkaster.Brahminerna, Kashtrya, och  . . …det kommer väl , jag menar jag har glömt namnet på tredje kasten och shudras.

Bättre förklaring kommer senare.

Vayshyerna är namnet på tredje kasten.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[yodhe]
2012-01-27 02:17
0

Mmm..har ju sett ett jätte intressant program om just det för några år sedan..

men tro inte att jag kommer ihåg det..ligger och skvalpar där i bakhuvudet någonstans..

Ja..kommer jag på något så..

hmm…Skäms

Tride
2012-01-27 10:45
0

Brahminerna kommer ut Brahmas huvud och är högsta kasten. De står för de religösa traditionerna. Prästkasten.

Kashtrya kommer ur Brahmans skuldror och står för vilja och handling. Den politiska kasten eller krigarkasten. Buddha lär ha varit född i den kasten.

Vayshyerna kommer ut Brahmans höftparti och står för handel och affärer. Köpmannakasten.

Shudras kommer ur Bramans fötter och står för tjänandet av de övriga kasterna. Tjänstefolkkasten.

Tride.

suddis
2012-01-27 12:27
0

Så man kan säga att kasten kommer ifrån vilken samhällsgrupp man tillhör.

Tride
2012-01-27 12:41
0

Kasten anses heliga och går inte att ändra på,enligt ortodox hinduisk  uppfattning. Ändring kanske är på gång, men det verkar vara segt, tycker jag. De flesta hinduer ser nog ogärna att deras barn gifter sig utanför sin kast.

Det jag har beskrivit är de fyra huvudkasterna. Förutom dem finns ett oändligt antal underkaster. Tex tvättarkasten och soparkasten,som båda sortera under shudras, alltså "fötternas kast", tjänarkasten. En tvättare sopar inte och vice versa.

Eller har jag missuppfattat? Jag bodde visserligen i Indien under några år, men detta med kast lär vara så komplicerat, att indierna själva ofta inte kan hålla reda på det hela.

Ibland ljugs det om kasttillhörigheterna också. Om man kan. Det finns ju ofta anledning att dölja vilken kast man tillhör.

Obs! Kasten är en hinduisk uppfattning, och existerar inte inom tex islam eller buddhism. Av hinduer anses dessa ofta, dessutom, att vara "kastlösa".Pfuh!

Med alla dessa kontsiga tankar och system är det nog inte bara jag som undrar hur Indien kan framstå som så trivsamt och människovänligt.

Tride.

suddis
2012-01-27 12:56
0

Det verkar onekligen vara ett komplicerat system att hålla reda på.

Tride
2012-01-27 23:11
0

Heltidsjobb. Tycker inte det verkar så nyttigt, precisObestämd

Tride.