Indien iFokus

Indien

Etikett: politik-och-samhälle
Läst 4931 ggr
Tride
2

Arrangerat äktenskap, något för dig?

Hur tänker ni om arrangerade äktenskap? I Indien är det ju vanligt, och kan till och med vara populärt bland dagens giftaslystna. Föräldrarna anses då hjälpa sina barn att hitta den rätta maken/makan som de skall vilja dela livet med, skaffa barn och familj.

Hur skulle ni själva uppleva att livet arrangerades för er eller era barn på det sättet?

Själv har jag mycket svårt att tänka mig in i en sådan situation, både för egen del, då det ännu var aktuellt, och nu för mina barn o barnbarn.

Vad tänker ni kring det hela? Kan ni se några paralleller i vår egen kultur till detta och/eller, rentav i dagens Sverige?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[yodhe]
1

Nja..för egen del kan jag ju inte tänka mig detta..

inte för mitt barn heller..jag tror ju på den *egna fria viljan*

I detta känns det för mig som att man fråntar människor förmånen att få skapa sina egna upplevelser i livet..som också påverkar karman..debit o kredit..

Men å andra sidan..så finns det ju också den delen att allt har en mening..hmm

det blir lite kluvet i tanken av det här..vissa människor kankse helt enkelt är ämnade att uppleva detta..mm..så kan det också vara..

Tride
0

Jag träffade människor i Indien som ansåg att vår kärlek i väst är grym, eftersom det ofta innebär besvikelse och att man kan bli utan livskamrat.

De menade att traditionen och föräldrarnas val skapade trygghet för kommande generationer.Jag misstänker att de inte ville se problemen i samband med dessa vanor.Ofta var det till kvinnans nackdel, och dessutom besparades man nog inte besvikelser.

Men jag tror att normerna håller på att ändras, också i Indien.

Tride.

LenaR
0

Jag har hört att skilsmässor är ovanligare i Indien än i västvärlden, och att det beror på att man har hjälp av äktenskapsmäklare när man ska träffa rätt.

Jag vet inte om det stämmer, vare sig att skilsmässor är ovanligare eller att det i så fall beror på att äktenskapen är lyckligare. Men jag kan mycket väl föreställa mig att en klok kvinna eller man kan vara duktigare än en själv på att se vem man passar ihop med.

Vi blir så lätt förblindade av oväsentligheter?

Jag skulle hur som helst hellre lita på en äktenskapsmäklerska än på nätdejtingens alla personlighetsanalyser. "Du matchar Kalle till 88 %…" Jag drar parallelllen för nätmatchningar måste vara det närmaste vi kommer arrangerade äktenskap?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tride
0

I Indien avänds också horoskop för att avgöra om människor passar ihop. Bra eller dåligt? Vad tror ni om horoskop? Berättar de en sanning för oss, eller är de bluff båg o vidskepelse?

Tride.

LenaR
0

Nä jag tror mer på kloka gummor (och gubbar!) än på horoskop!

Möjligtvis skulle jag kunna gå en mellanväg och säga att jag tror på en klok astrolog. Flört Men då är det klokheten jag litar på och inte stjärnorna.

Tride
0

Men astrologen utgår ju från stjärnorna. Horoskopet  är hans/hennes verktyg.

När jag var på Sri Lanka träffade jag på en familj som väntade på "den rätte" för sin 27- åriga dotter. Det berodde på horoskopen att hon fortfarande väntade. Det hade funnits en del kanditater som ansetts lämpliga fram till att horoskpen kollats. De hade inte stämt, och så blev det inget bröllop.

I den familjen hade hustrun flyttat hem till sin ursprungsfamilj i en annan stad tillsammans med två av barnen. De andra två levde tillsammans med pappan. Den ogifta dottern skötte hushållet. Det lär vara vanligt på Sri Lanka, att hustrun flyttar tillbaka till sin gamla familj sedan barnen vuxit upp, och betraktas alltså inte som skilsmässa eller separation. Kanske klokt, eller vad tror ni?

Tride.

LenaR
0

Tungan ute Jag är villig att lyssna på alla kloka människor, även om de råkar vara astrologer. Jag ser ingen motsättning i att tro på en pseudovetenskap och besitta vishet.

Tråkigt för dottern att så stora beslut i hennes liv ska avgöras av vilken tidpunkt hon råkade födas.

Tride
0

Det gör inte jag heller, Ser någon motsättning i detta, alltså. Jag anser dessutom att eftersom det är kulturellt betingat ser jag på det hela ur den synvinkeln. Framför allt eftersom det gäller en kultur som varit kolonialiserad av västerlänningar under århundraden.

Jag vet inte ens om jag vill betrakta astrologin som en pseudovetenskap. De kanske har rätt? Vi kan ju ha fel.

Tride.

suddis
0

En anekdot arrangerade äktenskap har förekommit i min släkt.det var på början av 1700 talet, en 19 årig flicka som blev bortgift med en 40+ årig fiskal.inte var det tal om någon kärlek utan det var att få en bättre livs försörjning.

Den fria viljan ska råda och inte bli tvingade till någonting man inte vill.

Tride
0

Ofta har väl också dessa bättre bemedlade herrar hjälpt till att försörja brudens släkt. Jag vet att det förekommit i min familj, även om det handlade om ett fritt valt äktenskap med ömsesidigt tycke.

Tride.

suddis
0

Så kan det också vara.

Tride
0

Hitoriskt sett lär ju de flesta äktenskaps-seder vara mer eller mindre affärsmässiga uppgörelser mellan familjer och över parternas huvuden, i såväl öst som väst.

Tride.