Indien iFokus

Indien

Etikett: ny-på-sajten
Läst 4116 ggr
Monsva
0

Min första Indienresa

Ska åka till Indien för första gången, i februari -12. Det blir en 2-veckors charterresa till Goa med Apollo resor. V iska bo på Phoenix Park Inn som ligger i Candolim.

Vi har varit i Thailand 6 ggr så nu vill vi prova på ngt nytt!

Tar tacksamt emot tips om vad man kan se och göra i Goa. Har förstått att det finns en hel del marknader man inte bör missa. Kan man som i Thailand, hyra en taxi för en hel dag? Finns mysigare stränder att besöka än den i Candolim/Calangute/Baga och hur tar man sig dit?

Är tacksam för att få veta så mkt som möljigt så vi kan göra det allra bästa av vår Goa-resa.

Fridborg
0

Nu vet jag inte om Pushkar ligger ens i närheten av Goa, men om det gör det finns det en barberare där jag skulle besöka, Baba den kosmiske barberaren. Han ger tydligen världens bästa huvudmassager. Bara att söka på "Wolrds greatest head massage" på youtube och njut! :P

moawi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag var i Goa feb 2010 med apollo, ska dit igen nu i feb, kanske åker vi t.om. samtidigt? :) Jag åker den 10:e tror jag det var.

Jag rekommenderar varmt en nattmarknad som vi var på, det var minst sagt en annorlunda och spännande upplevelse! Jag skickar med en bild. Den hette Ingo's tror jag och är på lördagskvällar. Om du är intresserad så kan du bara säga till så skickar jag mer info.

Vi var också i i Mapusa, där ligger ett barnhem som vi hälsade på och skänkte lite saker till. Vi fick också åka med dem när de skulle dela ut mat i slummen.

Mandrem ligger lite norr om Candolim (kolla google kartor), där fanns en fantastisk strand som jag verkligen rekommenderar! Så lugnt, mycket lugnare än Calanagute/Candolim/baga- stranden.

Överallt finner du marknader, marknadsstånd, kor, stränder, restauranger och VÄNLIGA människor. Du kommer säkert få en fantastisk resa!

moawi
0

Kom på lite mer att tipsa om nu… Tungan ute

Har man lust att åka en liten bit, så rekommenderar jag även stranden i Palolem. Det är en underbar strand! Sök på youtube så tror jag du hittar lite videos därifrån. Palolem ligger i södra Goa, så det är en stund att åka…

Ang. taxi förresten, så vet jag inte exakt, det kanske beror på. Men vi träffade en kille som hette Alex och var taxichaufför som vi alltid ringde till när vi ville ha skjuts. När vi ringde typ den fjärde dan eller nåt, så kunde han inte just då, så då var han vänlig att ringa en man vid namn Vicky (oxå taxicahufför) istället, en kompis till honom. Så då började vi åka med honom ist. Vi ringde till honom när vi skulle till Palolem, och han skjutsade oss dit. Tog ganska lång tid, ett par timmar kanske. Sedan medan vi var på stranden så väntade han i bilen på oss! Han sa att han ändå behövde sova och så (indier verkar överlag sova väldigt lite under turistsäsongen, bara ett par timmar varje natt). Så det blev väl en heldag, vi kom inte hem förrän till kvällen. Allt som allt kostade det 300 kr eller nåt sånt. Kan dock nämna att rupiern stod högt i kurs då…

Kan även rekommendera er att ta en tur in till Old Goa, där finner man mycket gamla kyrkor och sånt. Skickar med en bild. I den kyrkan såg vi liket efter Goas skyddshelgon, Frances Xavier tror jag han hette. Han levde på typ 1600-talet (eller va det 1400?) eller nåt sånt, han ser ju lagom fräsch ut kan jag meddela.

moawi
0

Skickar lite fler bilder när jag ändå är igång ;)

Mandrem som jag tipsade om ovan. Fantastiskt!

moawi
0

Här är en bild på en kryddgård i staden/orten Ponda (kolla google kartor). Vi tog en taxi dit och gick på rundtur. Väldigt intressant och rolig utflykt, rekommenderas!

moawi
0

Palolem.

moawi
0

#1 Guru Baba? I så fall var vi där! Mor min fick huvudmassage mot huvudvärk.

moawi
0

Café Chocolatti i Candolim. Rekommenderas för en eftermiddagsfika!

moawi
0

Krokodilsafari! Vi fick komma ruskigt nära.

moawi
0

Vi mötte några fler under turen :)

moawi
0

Nu ska jag sluta bildbomba dig ^^

Tride
0

Fina bilder, Moiz. Jag lägger ut dem i det större formatet.

Själv har jag aldrig varit i Goa. Däremot i Kerala.

Jag kan rekommendera en utflykt till Kerala, Backsaters och Cochin, om du har tillfälle, #0 Monsva. I Cochin finns en fin marknad, och ni kan hyra en husbåt med egen kock för ett dygn. där finns också en fin kryddgård, som jag nu inte minns namnet på.

Dessutom rekommenderar jag ayur-vedisk massage.

Det är sant att man kan hyra taxi för hel dag i Indien. För en hel vecka, om man önskar.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Monsva
0

Tack för alla de tips jag fått! Nu ser vi ännu mer fram emot vår resa till Goa. Det ska bli så otroligt sännande att få komma till Indien.

Ja Moiz, vi reser samtidigt. Jag, min man, vår dotter (som är Medarbetare på kaninifokus) o hennes pojkvän åker den 10/2 från Arlanda.

Hur bokade ni krokodilsafarin? Ser i och för sig väl läskig ut men ack så spännande!

Monica

moawi
0

#12 Tack!

#13 Ja vad roligt :)

Oj, jag minns inte exakt, tyvärr. Jag tror att vi pratade med några andra på hotellet som hade varit på krokodilsafari och tipsade om det. Men jag minns inte hur vi bokade tyvärr. Men ni kan säkert fråga någon på Apollo på plats, receptionspersonalen på hotellet, eller på en turistbyrå.