Mat och dryck
Indisk mat gör segertåg över världen. Också i vårt land blir det allt tätare mellan de indiska restaurangerna. Gillar du indisk mat? Kanske du rentav sysslar med indisk matlagning?
Här kan du dela med dig av tips, recept, kryddning och olika indiska matupplevelser.
Själv gillar jag chai, det indiska mjölktéet, men det är svårt att får till det rätt här i Sverige, eftersom det ofta inte går att hitta de rätta tesorterna. Jag upptäckte också att jag gillade det indiska kaffet, och köper gärna med mig några burkar hem. Indiskt mjölk-godis är inte dumt det heller.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Varje gång jag åker hem från Goa har jag, förutom kryddor, med mig Bebinka, ett goanskt bakverk som kan serveras ljummen eller kall tillsammans med glass eller bara rätt upp och ner. Den är ganska mastig så en bit räcker.
Goansk korv av nöt eller gris, kryddstark som används i grytor tillsammans med bönor och grönsaker. Jag behöver definitivt inte krydda upp den grytan.
Chai är gott och hör också till det som jag brukar ta med mig hem. Fick tipset att ha i lite saffran också 
En del av det jag brukar prova att laga hemma är samosa och pakoras.
Samosa är små knyten som kan innehålla kött, potatis eller grönsaker, för att göra dem här hemma kan man använda filodeg, göra små knyten med det man gillar och så fritera dem.
Samosa kan man hitta i små gatukök och kostar nästan ingenting men mätt blir man.
Pakoras kan innehålla räkor, svamp, lök eller grönsaker, man gör en deg av kikärtsmjöl och bakpulver bäddar in det man valt och friterar.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Vid godisbutiken på Mandir Marg (Templets Gata) i New Delhi. Vi bodde i närheten och sprang hit titt som tätt. Gudomligt godis! Bakom muren finns det stora templet som är helgat till gudinnan Laxmi.
Tride.

Såhär kan det se ut när man beställer en liten festmåltid.
Kyckling, räkor, King fish och oxtunga är det och så en stor god chokladtårta. Vi var 7 personer som delade på det här och inklusive dryck, öl och vatten och några Old Munk, inhemsk mörk rom och naturligtvis kaffe. Maten räckte mer än väl och tårtan vägde 2 kg så den räckte även till husfolket och en bit var till dagen efter.
Smaskigt!
Tride.

Det ser ju helt underbart ut. De har jättefin seafood vid de indiska kusterna.
Tride.
mmmmm Chai!…saffran! Det var ett bra tips Clary…en underskattad krydda i Sverige!
Lassi är min favorit också…dn indiska yoghurt drycken….mmmm så gott. Fick en liknande dryck på en persisk resturang och blev så besviken Den var ju ettersalt!
Dhal är en annan favorit…med gott indiskt naanbröd till…mmmm
Och vilka bilder på mat…rena "julborden"…ser så läckert ut!
Gillar också lassi. Väldigt läskande kan det vara i den indiska hettan.
Tride.
Älskar att laga indisk/indieninspirerad mat! Är vegetarian så det finns ju massor att hämta från det indiska köket.
Har just upptäckt paneer (hemagjord ost) som är helt galet gott och inte så svårt att göra om man tar sig tiden. Saag paneer (ost med spenatsås) är en ny favorit här hemma.
Dhal är annars min paradrätt, det lagar jag rätt ofta med olika varianter. Gillar särskilt channa dhal, dvs att göra det med splittade kikärtslinser.
Aloo gobi och olika kikärts- och böngrytor lagar jag också titt som tätt.
Ett tillbehör jag älskar att äta till indisk mat är cashumbar, en sallad på tomat, gurka, grön chili och färsk koriander med en dressing av limesaft, lite socker och salt. Det tillsammans med Ashar (tror jag det heter?) alltså pickels med chili som man köper på burk i indiska butiker är ett måste. Och så yoghurt förstås.
Här hemma blir det indiskt minst en gång i veckan, fast jag hade nog kunnat äta det jämnt… :)
#0 vilket slags Te är det som lämpar sig bäst för chai tycker du? Jag har aldrig druckit den "äkta varan" men jag brukar röra t en hemmagjord kryddblandning i vanligt koh-i-noor svart Te.
Allt svart Te lämpar sig bra.
Tride.
Är precis som # 9 vegetarian och älskar att det finns så många bra indiska rätter som är vegetariska. Har inte någon favorit än, men kanska får en snart. Är bjuden på indisk fest nu kl. 14.00 och det blir visst någonting med kikärtor, det är det enda jag vet. Väldigt spännande 
Ja, i Indien är man bra på vegetariska rätter. Det är ju en tradition sedan århundraden.
Tride.
Jo, kan slänga in lite bilder från festen sen om jag hinner ta nå kort 
Fick inspiration att göra lite indiskt iom denna tråden…så detblev en god o stark Dhal igår …mmmm
Kul, Momiji, att få se dina bilder
Tride.
Låter gott. Jag hoppas du kunde njuta av anrättningen, trots att du blev tvungen att snyta dig. Jag känner igen den reaktionen! Ibland blir det mycket av det goda.
Tride.
Jo, jag bet ihop och åt upp allt innan jag gick och rensade ur näsan. Otroligt gott var det och jag väntar på att få receptet 
Jag brukar gilla själva snytandet. Det känns om en utrensning.
Tride.
Jo, speciellt när man vart täppt ett tag 
Samma här att näsan rensar sig är inte fel alls
Bra mat i förkylningstider!
Min egen anrättning här om dagen blv ordentligt stark så näsan rensade sig…hade i färsk ingefära o de var det mer krut i än den torkad…mmm
Fransk senap går också bra. Jag skaffade en burk för skojs skull förra veckan och den hade effekt, det kan jag lova! inte indsikt, men globalt.
Tride.
Öppna gärna en tråd med många recept, sådana som låter sig göras och följas även här.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Åh, jag älskar Indisk mat… men det finns inte EN enda resaturang inom 10-15 mil här där jag bor 
Någon gång i mitt liv ska jag resa till Indien!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Gör det! 
Tride.

Hej Hoppis kul att se dig här
Du ska ju åka med mig snart hoppas jag 

Ja det vore verkligen kul Clary! Jag ska bara bli frisk och få ett jobb (= en inkomst) först! Men sen!!! 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.