Indiska kläder
Indier klär sig fortfarande gärna traditionellt. Sarin är sedan århundraden det mest populära plagget för indiska kvinnor. Andra omtyckta plagg är tunika, salwar och långa färggranna kjolar. Män klär sig gärna i lunghis eller dhoti.
Indiska kläder är ofta vackert mönstrade i många färger och nyanser.
Här kan vi diskutera och resonera tex. kring hur indiskt mode inspirerar oss till att klä oss lite annorlunda mot vad som är vanligt hos oss, eller hur vi uppfattar de indiska klädvanorna. Kanske också ge tips om hur vi kan skaffa indiska plagg i butiker eller på nätet.
Om du själv har erfarenhet av att klä dig indiskt, berätta!
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

En sari har jag faktiskt ägt och klarade av att linda de 6 meter tyg som den bestod av. Nu har jag gett bort den till min väninna från Sri Lanka som har mer användning av den än jag har.
Däremot gillar jag salwar kamiz, tunika med byxor och sjal, och har köpt tre olika. Jag använder dem när jag är i Goa och även här hemma.De passar både till vardags och till fest.
Vad man kan se nu är väl att det är mer ungdomar som överger den traditionell klädseln. När ekonomin blir bättre väljer man västerländska kläder istället. Jag tycker det är synd för det är så härligt att se tjejerna i sina saris med alla dessa underbara färger. Det var nog den bild som jag bar med mig efter min första resa
Bilden är på några av mina vänner och är således privat.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Jag gillade mest att klä mig i sari, och har kvar några stycken i skåpet hemma. Det är ett plagg som kan upplevas som både bekvämt och obekvämt.
Snygga damer på bilden! Något som man snart upptäcker i Indien ät att alla saris är lika, dvs draperas på exakt likadant sätt o nästan vetenskapligt, medan alla saris samtidigt är olika, dvs i mönster och färgsättning.
Om jag ville klä mig mera praktiskt och bekvämt valde jag lunghi, dvs ett kortare tygstycke som viras kring midjan till långkjol.
Salwar kamiz har jag faktiskt aldrig använt. Men jag gillar alla underbara schalar som finns överallt i Indien, från spindelvävstunna till kashmere-ylle.
Tride.
Otroligt vackert..!!
Tack..
Inte har jag mycket erfarenhet av dessa kläder..
Lunghi har jag ju använt..det har nog de flest svenskar..och jag hör att de kallar den för sari..vilket inte är rätt då….
inte den man knyter ifrån midjan som en långkjol…
Har ej använd dessa kläder så vet inte mycket om dem mer än att de är vackra.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Kanske kan vi ha ett indiskt party i framtiden med sari o mat, tex. En tanke. Kunde vara kul.
Tride.
Japp det skulle vara roligt Tride….men lite Tango
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Träff med indiska förtecken skulle vara hur kul som helst men ingen tango!!! Det finns många fina indiska danser, ska se vad jag kan hitta i den vägen 
Har varit med i harekrishna. Kläderna; Skaver på håret, trasslar, väldigt vackra, väldigt obekväma, väldigt lite luftiga, kalla.

rose-m kan du inte berätta mer om harekrishna? Vet att rörelsen var ganska populär här förr men nu verkar det ha avtagit eller också syns de inte så ofta.
Ja, rose-m. Berätta!
Indiska kläder är bra i Indien, tycker jag. SArin har passat mig i bla Delhis ökenklimat. Inget att dansa tango i, tycker jag.
Det finns en hel del indiska hobby-dansare här i Sverige, har jag förstått. De använder nämligen samma lokaler som vi gör när vi dansar tango.
Tride.
Vad ska normalt en indisk karl bära?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
En idnisk karl kan bära lugnhi, tex, dvs ett långt tygstycke svept runt midjan.
Tride.

Stiligt!
Tride.
Wow..vad häftigt det är med det turkosa…
Man blir som glad när man ser det…
Hmm…
Fläckar syns lätt.

Du skulle säkert bli jättestilig, drakis, i en sådan mundering. Men du kan ju välja en annan färg.
Tride.
Jag skulle välja en dress i grönt med gul "halsduk".

snyggt!
Tride.

Det finns alla tänkbara färger och du skulle säkert klä jättebra i grönt 
Det var den dress som killen på bilden använde vid sitt bröllop tillsammans med en turkos turban, han var såååå snygg i det