Resor och upplevelser
Resor och upplevelser
Indien bjuder på skiftande landskap. Uttorkade ökenområden och djupa skogar. Långa stränder vid havet och några av världens högsta berg – Himalaya. Indien bjuder på kaotiska storstäder med hög trafik och moderna skyskrapor. Det bjuder också på stilla lantliv i byar där tillvaron är sig lik sedan århundraden.
Överallt finns tempel och helgedomar. Från enkla by-tempel till det stora Akshardham i Delhi, där den moderna tekniken tagits till hjälp för att presentera indisk historia och filosofi.
Vad har du sett och upplevt? Vad skulle du vilja se?
Kanske har du tips att dela med dig av, eller frågor att ställa till mer erfarna resenärer.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Gondoler på Dal-sjön i Srinagar, Kashmirs huvudstad. Kashmir är fortfarande en indisk delstat, men strider blossar upp med indiska regeringen, eftersom man gör anspråk på större självständighet.
Här var jag 1987 på en oförglömlig resa. Kashmir är mycket vackert, men kunde också kännas farligt. Vi bodde på en husbåt i den vackra sjön.
Kashmir ligger i norra Indien, och är bland annat känt för sina saffran-odlingar.
Tride.
Från norr till söder.
Här ser vi teplanteringar bland bergen i Kerala, Indiens sydligaste delstat. Där var jag 2008. Första veckan bodde vi vid stranden i Kovalam. Andra veckan gjorde vi en härlig rundresa och upplevde backwaters med sina fina husbåtar, teplantagen bland bergen, fiskarna och handelskvarteren i Cochin på den indiska västkusten.
Tride.

Så typiskt indiskt! Blir nästan gråtfärdig av npstalgi. "Känner" också de varma vindarna.
Tride.

Det här är en bild från "mitt" AyurVedic ställe i Baga. Det är inte stort men rymmer 4 behandlingsrum, det vill säga 4 små rum med säng, stol och en spegel och takfläkt naturligtvis.
Man går in och bokar sin behandling och killen som tar emot beställningen ringer in massörerna. Kvinnliga till kvinnor och manliga till män
För 90 minuters helkroppsmassage inklusive huvudet betalar jag 800 rupies ca 100 kr. De som jobbar där har fått sin utbildning i Kerala och är mycket duktiga, speciellt finns där en man som läste av min kompis man mycket bra, hittade de ställen som verkligen behövde en ordentlig omgång.
Att det sedan ligger bara 1 minut ifrån där jag bor är inte heller så fel, man känner sig kanske inte så fräsch med olja överallt, den ska helst sitta kvar i någon timma.
Medarbetare på Feng Shui och Indien