Indien iFokus

Indien

Etikettegna-tips
Läst 3579 ggr
Ians
2

Indiska tvättnötter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill slå ett slag för indisk miljövård….dvs tvätt nötter…som eg inte är nötter utan frukter så det är ngen risk för nötallergiker att använda dem….mycket användbra o billiga i längden…

dock kan man inte trots att det är en frukt äta dem.

Man lägger dem i en påse 5-8 st och in i maskinen utan tvättmedel eller sköjmedel….

Vill man ha doft kan man tillsätta ngr droppar eteriskolja i sköljmedels facket….de går att tvätta flera gånger med samma nötter…när glansen försvinner i dem är de slut..då byter man ut dem som är glanslösa o fortsätter tvätta …de använda nötterna lägger man i komposten.

Funkar även som shampo då kokar man ur dem i 5dl- 1L vatten i c 10 min….låter stå o dra ur medans det svalnar o silar bort nötterna….sedan förvarar man lösningen i kylen….vid hårtvätt blöter man håret m lite av lösningen låter det sitta i medans man duschar kroppen ca 5 min sköljer o det är färdigt, man behöver inget balsam…håret blir mjukt mjälfritt iaf och inga lus vill bo i det…så det förebygger lusangrepp oxå.

Shampot löddrar inte så man får vänja sig lite men de fungerar jätte fint..och är snällt mot huden…samt gör hårt glansigt…men man får tvätta några gånger innan man får toppen resultat.

Lösnigen går att hälla i en sprayflaska o anväda som rengöringsmedel oxå….samt håller växterna i hemmet  lus o skadedjurs fria.

Hund o katt tvättar man med fördel i denna lösning …så håller  sig  löss och andra fripassagerare från naturen borta från pälsen.

Tride
0

Mer än jag visste, Ians. Var har du hittat dem?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Ians
0

På nätet googla tvätt nötter…eller hälsokosten de har dem också!

Tride
0

De har naturlig tandvård oxå. Jag minns hur folket där brukade tugga på konstiga gula pinnar. Det dröjde ett tag innan jag fick veta att det var deras sätt att sköta tänderna. Mycket effektivt. Det höll tänderna rena och vita. Pinnarna såldes ibland i buntar på gatan, så det verkade ju inte så hygieniskt.

Tride.

[yodhe]
0

Dom där nötterna har jag hört talas om..jag var på väg att beställa dom..men kom aldrig så långs…synd…ska nog ta och pröva dom nu…

Tack för tipset…

Mirjami-78
0

Detta måste jag testa. Kan ha änvändning för detta helt klart…..Skrattande

Var kan man beställa sådana??

Ska tipsa svärmor med för hon har en hund.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Ians
0

#5 googla tvättnötter…eller gå in på hälskosten de med bra sortiment brukar ha !

Tride
0

Örtagubben har det mesta.

Tride.

Hoppfull
0

Fungerar de mot fästingar med?

De där gula pinnarna, kan man få tag i dem och vad är de? Jag vill inte använda fluor men tandhygienisten sa att min emalj bryts ner utan den (alltså hon såg att tä'nderna blivit rejält påverkade sedan jag slutade med fluor).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tride
0

Vet inte var man kan få tag i gula pinnnar. De är grenar från något träd, jag vet inte vilket. Men välsorterade hälsokostbutiker brukar ha en del produkter som är bra för tänder. Annars kanske du kan fråga i någon asiatisk matbutik, om du har någon i närheten. Det skulle inte förvåna mig om man rentav kan köpa dem från Indien online, men då måste man ju veta vad man skall fråga efter. Har tyvärr inget namn på dem.

Tride.

Hoppfull
0

Tack för tipset! Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.