Indien iFokus

Indien

Etikett: bollywood-och-indisk-film
Läst 2325 ggr
Tride
0

Film och Bollywood

Jag har sett två indiska filmer på sistone. Den ena "Samsara" tilldrar sig i Ladakh och är en mycket vacker film, inspelad i ett fantasktiskt landskap. Den anda: "The namesake" (Namnärendet) handlar om en indisk familj som flyttar från Indien till USA. Kulturkrock! Intressant, men lite sockersöt.

Samsara handlar om en ung man som, efter att ha tillbragt flera år i meditation, ändå väljer att gifta sig och leva ett mer världsligt liv. De får en son. Mot slutet väljer mannen att lämna sin hustru och son för att gå tillbaka till munk-livet. Frun blir arg och skäller ut honom, varefter hon försvinner.

Intressant, eftersom den tar upp relatiionen man/kvinna inom buddhismen och ger kvinnan ett övertag i de sista sekvenserna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tride
0

Indisk film visas ofta på planet när man flyger till Indien. Romantiska filmer, färgsprakande och med mycket dans och sång. Underhållande, men ibland blir det lite väl mycket av det goda.

Tride.

Clary
0

I morgon kl 21.00 visar man Slumdog millionaire på 7:an.

Den handlar om Jamal som tävlar i "Vem vill bli milijonär" och blir anklagad för fusk och blir tvungen att besvara frågorna igen och det gör han med dramatiska händelser ur sitt liv.

Tror den kan vara kul att se, jag har läst boken och gillade den.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tride
0

Kan tyvärr inte se 7an. Men jag har hittat en hel del roliga indiska filmer på nätet. Gratis. Men haken är, att du bör kunna hindi för att kunna tillgodogöra dig det hela. Det kan inte jag, men det är lite kul i alla fall.

Tride.

ella99bella
0

#2 Jag har sett den!

Mvh/Ellen<3Glad

Tride
0

#4 Den lär vara rolig. I kväll skall jag titta på "Korrespondenterna" på TVplay. Det handlar om religioner, och att kastlösa  indier hindras från att konvertera till kristendomen.

Tride.

Casiopeia
2

Älskar Bollywood, och ibland kan man faktiskt hitta en del på nätet som är textat på engelska! Det finns en del på Youtube faktiskt, ofta uppstyckat, men om amn lägger delarna i en spellista så är det inte något problem. En del är hyffsat bra kvalité också, testa sökorden  "bollywood"  "indian movie" full lenght" "english sub" eller "eng sub" t.ex.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Tride
0

Bra tips. TAck Casiopeia!

Tride.