Indien iFokus

Indien

Etikettny-på-sajten
Läst 4880 ggr
Tride
0

Ny på sajten?

Hej, och välkommen till iFokus sajt om Indien. Du är hjärtligt välkommen att läsa, fundera och delta i diskussionerna.

Om du har något extra intressant att berätta kan du gärna göra det som en artikel. Eller kanske har du specialkunskap i något som rör Indien - allt från politik och samhälle till religion och andliga traditioner.

Vi skapar sajten tillsammans. Ämnet är stort, nästan världsomspännande. Indisk kultur, tempel och traditioner finns över hela världen. Också i Sverige. Här finns olika indiska traditioner representerade genom invandrare, men också genom svenskar, som rest, inspirerats och vill utvecklas enligt vad de lärt sig under sina vistelser i Indien.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

• Redigerat 2021-01-18 16:41 av Niklas
Tride
0

Välkomna alla!Kyss!Redan har sajten fått ett antal nya medlemmar. Jag hoppas ni kommer att finns sajten rolig och intressant att läsa, och att ni också vill delta i diskussioner och ställa frågor. Jag hoppas på era berättelser, tips och erfarenheter, ni som redan vet något om landet, och frågor från er som är nyfikna, men inte vet så mycket. Än.

Själv kommer jag förstås att svara efter bästa förmåga, och fylla på med tankar och berättelser.

Det finns mycket att säga om Indien . . .Flört

Tride.

Ians
0

Hej!

Jag har också lagt till mig som medlem här. Det skall bli spännande att lära mer och följa med i det du har att lära ut ang Indien.

Själv är jag intresserad av alternativ medicin och har stor respekt för tusenårig kunskap inom detta och för en tradition som låter detta gå hand i hand med västerländsk skolmedicin för en helhetssyn på människan och dess förmåga att läka sig.

Först Nu inser läkarna i väst att inte bara bakterier o virus är bovarna i dramat utan allt vi gör och upplever under vår livstid spelar stor roll för vår hälsa…..

Intresserar mig mycket för yoga o meditation och vad det gör för hälsan!…och välmåendet.

Så det blir till att hänga här också numer! Tack Tride för denna sajt och ditt engagemang!

Läser din bok igen! Flört

Tride
0

Välkommen till Indien, Ians! Det skall bli intressant att se hur detta utvecklas, också för mig själv.

Jag har verkligen inte alla kunskaper om Indien, utan är som den "minsta myra" i sammanhanget. (En kompis till mig som ville verka ödmjuk brukade uttrycka sig på det sättet)Tungan ute

Jag har lite planer på marknadsföring i fäcebook, på newsmill och i andra Indien-sajter.

Vad jag hoppas på här är bla att ni som läser och är intresserade skall känna er manade att skriva artiklar. De behöver inte vara långa och krångliga, men uttrycka åsikter och intresse, kanske erfarenheter.

Med erfarenhet menar jag inte att ni måste ha varit i Indien.

Tex om någon känner sig manad att skriva något kring ayur-veda. Det finns ju lite på nätet att hämta, för den som känner för att forska.

Eller berätta om ni själva har fått sådan behandling.

Tride.

Loveradio
0

Ett tips är att nåla upp denna tråd Glad så att den inte försvinner bland alla andra trådar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Tride
0

#4 Jag måste erkänna min okunnighet, Loveradio. Skäms Jag har ju sett att folk nålar upp trådar ibland. Hur gör jag?

Tride.

Loveradio
0

#5 Du trycker på "hantera" under inlägget och där står det "visa som alltid synlig", den klickar du i. Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Tride
0

Tack för infot!Glad

Tride.

Tride
0

Sajten har redan fått tolv nya medlemmar. Kul!

Tride.

Farwuq
0

Ok, jag hoppar på, men jag vet inte ett dyft - som är värt att veta - om Indien.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tride
0

Välkommen i alla fall, FArwuq, och läs gärna på bland trådar och artiklar här! Tungan ute

Tride.

Farwuq
0

Ja, så ska jag göra.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Casiopeia
0

नमस्ते!

Jag har något slags oförklarlig dragning till Indien och är löjligt intresserad av kultur, religion, matlagning, film, musik, språk, konst och annat som kommer därifrån. Kallar mig skämtsamt för hindifil, (om man kan vara anglofil måste man väl kunna vara hindifil?) och brukar påstå att jag kom därifrån i mitt tidigare liv (vilket jag naturloigtvis inte kan veta, men det skulle förklara en del). Har dock aldrig varit där, men det är en livslång dröm och jag tränar flitigt på min hindi tills tillfället (och pengarna) uppenbarar sig.

Fast vän av ordning undrar- Varför är det afrikanska elefanter i bannern?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Tride
0

Hej, Casiopeia,

välkommen till "Indien"Glad

Var har du hittat det fina indiska alfabetet? Jag antar att man kan googla sig fram till det.

Tride.

Casiopeia
0

Det är "namaste" skrivit på devənāgarī, gudarnas skrivt. Kan själv inte skriva på devanagari men försöker lära mig. Tills dess kan man ta google translate som hjälp. Skriver du något på svenska och väljer att översätta det till hindi kommer det automatiskt i devanagari men med latinska bokstäver i grått under. Man kan även lyssna på hur det uttalas :) http://translate.google.com/#sv|hi|hej

Fast jag undrar fortfarande över elefanterna ;)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Tride
0

Aha. jag såg att det stod namaste på devenagari. Jag kan läsa lite hindi, men inte mycket, och knappast stava.

Tride.

Mirjami-78
0

Spännande att vara här på denna sajt och titta lite runt och hitta en massa spännande att läsa!!Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tride
0

Hej, Mirjami, kul o se dig här! Allt väl med dig o killarna, stora som små, hoppas jag?

Nu ser du en av orsakerna till att jag inte hört av mig så ofta på andra sajter.Jag har jobbat med att få den här sajten klar.

Tride.

Mirjami-78
0

Allt väll med oss Tride. Ja jag kan förstå att du har fått lägga ner en del tid på just denna sajt för det är inte enkelt att bara starta en sajt…..Hur är det med dig?? Dansar du fort. Tango…..Tungan ute

Tride
0

Skönt att höra att ni mår bra, Mirjami. Här dansas TAngo, Mirjam. Gärna 2 ggr i veckan.

Tride.

Mirjami-78
0

Kan förstå det Tride……Jag dansar ju varje dag….fast med städmoppenTungan ute

Tride
0

Inte den sämsta kavaljeren!

Tride.

Mirjami-78
0

Nepp…..och han klagar inte om man trampar på tårna heller…….Tungan ute

[yodhe]
0

Johopp..ja e me osså, när jag hinner….

ska bli kul med lite ny inriktning….hehehe

Tango !!! jezzz..det kräver sin kvinna de…starkt jobbat Tride..

Jag syyslar med healing i form av Oneness..vet inte riktigt om det räknas som Indiskt..men något ditåt ialla fall…så en del info om detta kan jag bidra med…

ses igen..

Yodhe..

Tride
0

Välkommen, Yodhe, dig känner jag igen sedan gammalt.

Jag vet inte heller riktigt vad som räknas som indiskt eller inte.

Tango, tex, är antingen argentinsk eller finsk (som den som Mirjami dansar med sin drakeFlört) Såvitt jag vet finns ingen indisk tango. Ännu.

Tride.

[yodhe]
0

Tack så mycket..!!! Skrattande

Hahaha..näe inte lätt o veta vad som är vad idag..allt smälter samman tycks det..

tur de..skulle bli tråkigt om vi stod o stampade på samma ställe hela tiden…

kramis på er…

Kiwikatt
0

Tack för all info

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

WinZent
0

Vad kul med ett Indienforum! Jag har länge funderat på att resa dit och i år kan det nog rent utav bli av. Ser fram emot att ta del av det som skrivits och skrivs.

Tride
0

Välkommen WinZent! Har de speciella frågor om Indien? Du kan gärna skapa en egen tråd med dina frågor, om du vill. Det kan vara intressant för många att läsa och kanske besvara. Själv skall jag göra mitt bästa för att delge sådant jag vet och känner till.

Tride.

Ians
0

Välkommen WinZent!

Völsung
0

Mitt intresse för Indien började faktiskt när jag skulle hitta inredning till min bostad, när jag flyttat ut. Så färggrant och härliga former. Jag tycker att möbler, konst och kläderna säger en hel del om Indien. Att studera det och även indisk musik. Hittat jättebra musik från indien, något jag aldrig trodde att jag skulle sitta och lyssna på :P

Indien är ett vackert land. Jag längtar efter att få åka dit någon gång :)

Tride
0

Välkommen, Faviarde! Det är sant att Indien kan vara ett mycket vackert land. Inte minst finns där underbar natur, både i norra Indien med Himalaya, och längs kusterna med vackra stränder. 

Men Indien har också fattigdom och stora problem. Och kan ibland vara ganska opraktiskt. Efter att ha levt i Indien under längre perioder och återkommit många gånger, önskar jag fortfarande att få komma tillbaka någon gång. För mig handlar det mest om att de långa resorna med åren blir alltmer påfrestande. 

Jag hoppas att din längtan att få åka dit blir uppfylld. Och jag tror att du måste bereda dig på överraskningar - såväl goda som dåliga.

Tride.