Indien iFokus

Indien

Etikettyoga-och-meditation
Läst 3413 ggr
MissInAction
0

Ashram i Indien

Tjaa, Tride och ni andra… hur ska man gå till väga, vart ska man börja, om man vill åka till något av Indiens ashram? 
Om det har någon betydelse så har jag aldrig varit i Indien. 

Det har funnits i mig i flera år nu att jag vill, och förra året började jag känna det mer intensivt. En längtan. Men jag ska vara ärlig och säga att jag har inte googlat ännu. Ville mest höra om ni har några egna erfarenheter eller vet något som kan vara av intresse 😍

Hittade en gammal länk med restips här på sajten, men länken är förmodligen borttagen för den fungerade inte.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Tride
0

Att googla kan ju ge en viss orientering, men det är ändå svårt att välja bland alla de ashram som finns överallt i Indien. En tanke kanske kan vara att du siktar in dig på Rishikesh, som ligger vid Ganges i norra Indien. Jag har aldrig varit där, men veta att där finns ett antal olika ashram med sina respektive gurus och traditioner. Eftersom det ligger bland bergen, är det säkert en underbar natur. När jag tänker på Indien blir det oftast Himalaya med sina fantastiska bergsmassiv och rika växtlighet. 

Aurobindo ashram har jag egen erfarenhet av. Det handlar om en speciell tradition med ashram i såväl södra Indien, vid kusten, och bland bergen. Förra året var jag på deras ashram i New Delhi och i Himalaya. Bara goda erfarenheter. 

De verkar svåråtkomliga här på nätet. Jag minns sedan förra året att de  krävde åt att man anmälde sig enligt ett speciellt formulär. Du kan ju själv googla på Aurobindo Ashram om du tycker det verkar intressant. Vill du veta mer om vad jag upplevde, kan du gärna fråga.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Denna kommentar har tagits bort.
MissInAction
0

Åh tack så mycket för tipsen! ♥
Då har jag åtminstone något att börja med. Ska googla imorgon. 

Jag har frågat Mo förut, det gjorde jag en av de första gångerna vi chattade, men han visste knappt nånting om det, sa han 😃

Egentligen så vill jag ju veta allt vad du har upplevt 😇

Utmaningar? Vad kändes bra och var något svårt?

Kluring om Ryssland

Tride
0

Det började för länge sedan. Jag skrev en bok "Andlighet och kärlek - ett kunskapsäventyr", som du kan köpa som pappersbok eller e-bok.

Tride.

E-l-vira
0

På den här sidan kan du nog hitta lite info: http://www.path2yoga.net/p/ashrams-2.html

Min pojkvän har varit i ett ashram i Kerala. Han tyckte att han blev väldigt tråkigt bemött och även om han själv är indier är hans åsikt om invånarna i Kerala ser sig som lite bättre än alla andra… Det är ju inget du ska lägga så stor vikt vid, men du kan ju googla och se om fler tycker som honom.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Tride
0

Indier har inte alltid respekt för andra indier. 

Jag har varit i Kerala en gång, dock aldrig på något ashram där. Men jag tyckte att vissa människor, på tex restauranger, kunde förefalla konstiga i sett sätt att stirra på oss. Kändes obekvämt. 

Jag tror att Rishikesh kan erbjuda en bra miljö med människor som sammanstrålar där från hela världen. Indier och icke-indier. Dessutom kan du ju få tips där från andra ashram-farare, och besöka olika ashram innan du känner att du landat.

Aurobinos ashram i Delhi kan vara en bra utgångspunkt innan du vet hur du vill ta dig vidare. Vacker miljö, fina rum, tillgång till bibliotek, bokhandel, yoga-pass mmmm. Maten lite si o så, men inte dålig. Lite enahanda. Jag upplevde också att kvälls-samlingen där i deras stora Hall of Grace var mycket inspirerande med musik eller uppläsning.

Tride.

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från Aurobindo Ashram i Delhi. Det här en gammal bild sedan jag var där 2002. Det är väldigt förändrat nu.

Tride.

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg det ut förra året. Bilden är tagen utanför Hall of Grace.

Tride.

Tride
0

Där finns tama påfåglar som flyger omkring på ashreamet, fick jag veta i en hälsning till mig på facebook. Om du vill, Maria, kan jag nog sätta dig i kontakt med min vän där.

Tride.

Tride
0

hur går det med ashram-sökandet, Maria? Jag har just läst en bok på webben av en kvinna från Australien. Hon har tillbragt 20 år på ett ashram i Kerala, som närmsta Medarbetare tlll den sk kram-gurun, Amma, som du kanske hört talas om? Amma reser runt i världen och kramar tusentals människor i långa sittningar. Hon anses vara en sk Avatar, dvs en gudomlig inkarnation. Gail, som kvinnan från Australien heter, hade fruktansvärda upplevelser och insyn i vad som hände bakom kulisserna. Till slut rymde Gail.

Om jag får tid kan jag skriva en längre artikel om detta senare. Jag vill bara nämna nu hur svårt det kan vara att hitta rätt i ashram-djungeln, och att det finns mycket bluff och charlataner i "ashram-branchen." Kanske din indiske vän känner till Amma i Kerala? 

Jag har vänner som har varit på hennes ashram och blivit hennes hängivna efterföljare. Själv tycker jag det luktar osunt, framför allt konstigt. Men det är alltid svårt att veta vad som gäller när man hör olika versioner. Kan båda ha rätt på något sätt? 

Om man stannar på ett ashram som gäst några veckor är det knappast någon fara. Risken är att råka ut för någon maktfullkomlig "mästare" och sedan inte kunna ta sig därifrån. Som Gail. Hennes bok "Holy Hell", finns för nedladdning på nätet.

Tride.

MissInAction
0

Åh Tride, mitt sökande har lagts lite på is just nu då det har hänt så mycket på sistone.. se kulturkrock-tråden 🙂

Men jag är absolut fortfarande mycket intresserad av och dragen till detta. 

Jag är jättetacksam för alla era svar här inne och jag ska titta närmare på allt ni har nämnt 🙂 ♥

Kluring om Ryssland

Tride
0

Jag har sett tråden. du imponerar - stark, rak, modig. Önskar dig allt gott och att det skall bli lite ljus i tunneln snart.

Tride.