Indien iFokus

Indien

Etiketthinduism-och-vedanta
Läst 1693 ggr
[Gudrun-Berit]
2014-03-02 18:28
0

Radha

Hej! jag skriver en uppsats i skolan om Radha. Jag vill gärna ha folks personliga åsikter om henne. Har redan fakta om henne men vill höra lite mer personliga åsikter om henne. Tycker ni om eller tycker ni illa om henne? Varför tycker ni som ni tycker? Osv…

Tride
2014-03-03 10:52
0

Menar du RAdha i myten om Krishna?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Gudrun-Berit]
2014-03-03 15:32
0

Ja det menar jag:)

Tride
2014-03-03 19:44
0

Det var länge sedan jag läste om dem. De förekommer i Mahabharata, som anses vara Indiens nationalepos. Jag vet inte om jag tycker något särskilt om henne. Hon var Krishnas utvalda. Han omgavs av många vackra herdinnor, men han själv hade bara ögon för Radha.

Tride.

Tride
2014-03-03 19:53
0

Alla kvinnor i Mahabharata har konstiga roller, beroende av sina män. Dvs fäder, bröder, makar etc. I en av berättelserna förlorar mannen sin syn, varpå hans hustru också tycker att hon inte förtjänar att kunna se. Alltså gör hon sig blind genom att binda för ögonen.

Jag har för mig att jag tyckte att Radha också var för beroende av Krishna, och gick med på hans villkor, eftersom han var de store hjälten, hon "ingenting". Ett tyvärr vanligt tema i såväl indisk mytologi som i verkliga livet.

Tride.

[Gudrun-Berit]
2014-03-03 20:21
0

Okej. Tack för ditt svar! Jätteglad att du svarade!!!

Tride
2014-03-03 21:00
0

Det finns ett annat intressant epos: Ramayana. Där hustrun Sita totalt offrar sig för sin man, Rama, när han bestraffar henne för en otrohet som hon inte begått. Sita anses vara förebilden för den goda hustrun. 😡

Tride.