Indien iFokus

Indien

Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 1995 ggr
Tride
0

Om kulturkrockar i relationer

Tyvärr kan jag inte läsa och besvara alla inlägg ni har gjort i ämnet, eftersom annonser kommer upp i stället för slutet av tråden. Väldigt irriterande! Jag bör kanske ta upp detta med iFokus admin - - 

Miss inaction har svårt att förstå vad som kan hända hennes pojkvän om han berättar att han har en flickvän från en annan kultur. Jag vet väl egentligen inte heller,utom att jag kan gissa att han möjligen blir totalt utstött och alltså förlorar kontakten med sina rötter. I värsta fall, förstås. 

Det kunde vara intressant att läsa andra inlägg i ämnet. Finns någon/några som har erfarenhet av hur det kan gå för ett par där de båda kommer från skilda kulturer?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

MissInAction
0

Oj vad konstigt! Försvinner inte reklamen för dig som Sajtvärd

Jag tycker också att det skulle vara jätteintressant att höra om fler vill berätta om sin erfarenhet här! Inte så att man går och haffar folk på stan och frågar hur det är för dem 😮 😃
Det låter hemskt när du säger det, att förlora kontakten med sina rötter. Men nu håller de honom så hårt och bråkar med och kontrollerar honom, så risken är väl ändå att han måste sticka. Förstår inte var detta med stenhård kontroll kommer ifrån 😕

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Tride
0

Det handlar om urgamla, tusenåriga traditioner som förts vidare i generation efter generation.

Tride.

MissInAction
0

Det har kommit fram lite nytt och tydligen så är det inte just föräldrarna som han är mest orolig över, utan kusiner och fastrar och farbröder och såna.. att de ska prata bakom ryggen på föräldrarna och säga sårande ord. Allt hänger på vilken väg han väljer att gå. 

Så att jag är vit och inte muslim lär de ha svårt att acceptera, men de har ändå levt i London i 20+ år, och rest runt i världen, så jag tänker att de måste vara någorlunda öppna.

Kluring om Ryssland

Tride
0

Det kan bli svåra splittringar inom släkten om han väljer att gifta sig med en vit, icke-muslim. Förakt och utstötning. Inte blir det så mycket bättre av att de inte lever i Indien. 

men - fördomar finns ju inom alla kulturer och traditioner. Många kristna som lever i Indien, tex, ser fortfarande ned på hinduer och muslimer.

Tride.

Ians
0

Kan det inte vara så att det ibland blir värre av att man levt utomlands länge, då man tom bevarar traditioner som håller på att luckras upp i hemlandet. Lever ett liv i sin egen domän som det såg ut i hemlandet då man lämnade det, om ni förstår vad jag menar….

Dessutom har man då skammen inför släktingar att man inte lyckats föra traditionerna vidare till sina barn, just för att man bor utomlands, mycket komplicerat

MissInAction
1

Ja det där har jag pratat lite med bekanta om också. Lite som att svenskar gärna blir "mer svenska" när de är utomlands.  Varför det är så vet jag inte och jag har själv inte rest så mycket, men jag kan lätt förstå det 🙂

Kluring om Ryssland