Indien iFokus

Indien

Etikettmat-och-dryck
Läst 3125 ggr
tlover
0

Indisk tekultur?

Hej

Jag hade tänkt göra en artikel om indisk tekultur när jag samlat på mig nog med fakta, finns det någon här som vet var man kan läsa på om det och ni får gärna berätta om era egna Te erfarenheter från indien.

Om jag skulle få låna passande bilder till artikeln skulle det också vara uppskattat.

tack på förhand

l'm back

Tride
0

Intressant ämne! Med många aspekter. Tyvärr blev jag besviken på det indiska téet vid mitt senaste besök där. Det tillagades inte längre med den omsorg jag tidigare varit van vid. 🤔 vad det nu kan bero på. 

Jag hoppas du kan hitta någon bra artikel om indiskt té. Det borde gå att hitta på google, tycker jag.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tride
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det bästa téet i Indien drack jag i Kerala för några år sedan. Där finns också teplantager. Jag har också smakat téet i Darjeeling, som väl är det mest berömda téet från Indien. Mycket bra té, men överträffades av Kerala, enligt min smak.👍

Téet i Uttarhkhand och i Delhi 2013 ger jag tyvärr inte mycket för . . ..😟 Blev helt enkelt besviken, eftersom jag aldrig tidigare fått dåligt té i Indien, varken på landsbygden eller i städerna. 

Bilden visar en té-plantage i Kerala. Den pryder verkligen landskapet,som synes!

Tride.

MissInAction
0

Jag har själv ingen erfarenhet av indisk tekultur tyvärr, men jag kom att tänka på en vän som har indiska föräldrar och ibland åker de till Indien. Han sa att det godaste Te han druckit, och han är en stor tedrickare 😉är just de teer som de brukade koka av färska tebland över öppen eld. Brukar det inte vara så, att när man lagar mat/dryck över öppen eld så blir det nästan magiskt godare - och dessutom färska teblad måste ju ge mycket mer smak!

Och vilken otroligt fin bild! ♥

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Tride
0

http://teblogg.se/2012/04/11/indiskt-te-tre-beromda-indiska-tedistrikt/

Länk till sida om indiska tedistrikt. Kerala finns inte med där - antagligen är odlingarna där förhållandevis små.

Tride.

Tride
0

Tride.

MissInAction
0

Ingen av länkarna fungerar för mig 😢

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Tride
0

Inte för mig heller när jag provade nu. Konstigt! Men jag kan råda alla att helt enkelt söka på google efter "Indiskt te", eller liknande. Där finns en del att hämta.

Tride.

Tride
0

http://www.omte.se/indien/

provar en ny länk

Tride.

Tride
0

Antal portioner: 6

Ingredienser

Grundrecept, te: 
1 liter vatten 
12 tsk ceylonte 
2 tsk socker per kopp 
+ valfri smaksättning 
Smaksättning Te masala: 
6 hela, gröna kardemummakapslar 
2 kanelbitar 
4 dl mjölk 
Smaksättning mintte: 
1 msk grovt hackade myntablad 
Smaksättning ingefärste: 
1 cm skalad, färsk ingefära 
4 dl mjölk 

Annons:

Gör så här

1. Te masala: Koka upp vattnet. Lägg i teblad, socker, kardemummakapslar och kanel och låt det koka ett par minuter. Häll i mjölk, koka upp och sänk sedan värmen. Låt sjuda på lägsta värme i ca 10 minuter. Sila och servera i koppar.

2. Mintte: Koka upp vattnet. Lägg i teblad, socker och myntablad och låt det koka ett par minuter. Sila och servera i koppar med några hela myntablad som dekoration.

3. Ingefärste: Hacka den färska ingefäran. Koka upp vattnet och lägg i teblad, socker och ingefära. Koka ett par minuter. Häll i mjölk, koka upp och sänk värmen, låt sjuda på lägsta värme i ca 10 minuter. Sila och servera i koppar.

Skam den som ger sig! Länkarna fungerade inte, konstigt nog, så jag kopierade och klistrade. Håll till godo!

Tride.

tlover
0

Några av teböckerna jag har har ju recept på riktigt Masala chai (altså med mjölk och hela faderullan), i alla fall "te från sencha till lapsang" men jag har inte testat nån av dom (jag tål inte mjölk)

nån av teerna utan mjölk ovan får jag testa sen när jag vågar dricka Te igen,men myntan har jag nog druckit nått liknande då det verkar likt teet marrokanskan till granne bjuder på.

l'm back

Ians
0

Sätter en tass här för att följa…. ❤️