Indien iFokus

Indien

Etikettresor-och-upplevelser
Läst 4232 ggr
Jellyfish
0

Ensam tjej

Hejsan! Är väldigt frestad att åka på solo resa till indien inom snar framtid, men jag har blandandra ett särskilt problem som oroar mig. Har nämligen hört från flera håll att det inte är helt säkert att åka som ensam, ung skandinavisk tjej till indien. Vissa har sagt att det inte nödvändigtvis är "farligare" än andra resmål, men att man blir förföljd av folk. Hur mycket sanning upplever ni att det ligger i detta?

IamNeon
1

Jag som var i Indien 2010 tyckte det var obehagligt ställe även om jag hade sällskap av mitt manskap på det fartyg som jag arbetade på. Nu vet jag inte hur det ser ut på andra ställen än i Mumbai/Bombay men min upplevelse fick mig att aldrig vilja återvända dit.

Blev förföljd av bland annat tre soldater som vaktade hamnen och servicebåtarna och de ropade saker efter mig och viftade med vapnen att "kom hit", och min filippinska vän fick muta dem för att inte ge sig på mig. Så var försiktig. Det sägs vara ett magiskt land men verkligheten är en annan, så se till att ha någon med dig.

Tride
0

Om du inte är speciellt lagd för att utmana ödet - res inte ensam till Indien! Jag har varit ute för en del otrevliga närmanden, tom fastän jag inte reste ensam. Jag minns en man i en sovkupé (där män o kvinnor blandas hejvilt) som tyckte jag skulle krypa ned hos honom. Detta trots att jag hade sällskap med såväl en äldre släkting som min son.

vid ett annat tillfälle, när jag bodde i ett gästhus utanför ett nunnekloster, blev jag "hedrad" med ett kärleksbrev från en kärlekskrank karl som slagit sig ned på verandan med sina kompisar. Han placerade brevet genom dörrspringan. Jag blev jättarg, öppnade dörren, skällde ut honom och slängde en sked i skallen på honom. Jag höll just på att äta ett ägg, så det var den skeden han fick på sig. 

Jag berättade det för nunnorna, och sedan fick jag flytta in i själva tempel-området. 

Förutom dessa korkade uppvaktningar blir man alltid trakasserad av envisa gatuförsäljare mmmmmmm. I vilket fall som helst är det bra att ha pålitligt sällskap på vägen.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Tride
0

Vid min resa i mars i år träffade jag på en ung, berest kvinna från Sydafrika. Hon hade hunnit med att se en hel del av världen. Beträffande Indien var det värsta kulturchocken. Hon berättade, hur hon knappt blev serverad på det café hon besökte strax efter hon kommit dit, samt att hon blev uttittad och förolämpad. Något sådant hade aldrig hänt henne i något annat av de länder där hon tidigare rest.

Det går också bättre att pruta, ser upp för ficktjuvar mm för dem som inte reser ensamma.

Tride.

Jellyfish
0

Tack för tipsen! Får tvinga med någon polare då :]

För att spinna vidare lite på det här med ung oerfaren resare, vilka områden i indien skulle ni rekommendera? Är sugen på ca en månad och skulle gärna bo på ett par olika ställen under vistelsen :]

Svar: 

Om du har möjlighet, rekommenderar jag två ytterligheter: Kerala i söder med sina fina stränder, och Himachal Pradesh eller Kashmir eller Uttarkhand i norr. Där finner du snöhöljda berg och blommande dalar. Du bör inte resa i Himalaya under regnperioden, som inträffar juni september. Jag läste att det just nu är svåra översvämningar där.

(datorn är trög, och jag kom inte åt nästa ruta att skriva på, så du får svaret så här.) 

Tride

Jellyfish
0

Okey tack! Kerala har jag varit väldigt nyfiken på, har sett underbart vackra foton därifrån!

Nu är det närmare bestämt att det bli en Indien resa till våren. Destination och datum spekuleras det om för fullt. Men en ganska stor detalj borde jag försöka reda ut nu redan: Indien Visum. Hur fixar man till sig ett sådant? Och hur fungerar de flesta -förstår att det är olika beroende försäkringsbollag - försäkringarna så långt från sverige?

Jellyfish
0

Och borde jag vaccinera mig mot någonting innan? Glöm inte att jag är helt grön på området, så även det självklaraste är nytt för mig! :]

Tride
0

Angående vaccination tycker jag du skall tala med antingen VC eller någon klinik som utför sådant. Det är bra att ha någon vaccination, tcker jag, samt något preparat som kan stabilisera magen, om du behöver. 

Visum fixar du genom Indiska ambassadens visum-enhet. Bor du i Stockholm kan du gå dit - ligger på DAvid Bagares Gata, har jag för mig - och sitta i kö på någon plaststol bland andra resenärer. Annars måste det sökas pr post. 

Information om både vaccin och visum finns att få på nätet.

När jag senast var i Indien fick jag väldigt fin hjälp av Aurobindo Ashram, där jag bodde. Nu har någon därifrån hört av sig till mig, och berättar att han håller på att starta en resebyrå tillsammans med sin son. De finns nu i TAmil Nadu också i sydindien. Kanske det vore något för dig att anlita dem? Jag har alltså väldigt goda erfarenheter av deras hjälp när jag nu senast var i Indien. Jag vet ju inte vad de kommer att ta för priser eller så, men det kan ju bli dyrare än om du sköter allt på egen hand. 

De hade alltså då ingen resebyrå, men hjälpte oss för att vi bodde på deras ashram.

Tride.

Jellyfish
0

Har redan bestämt resebyrå, men jag ska definitivt lägga namnet på minnet, för jag tror att detta är ett land som tål att besökas vid flera tillfällen! :]

Okey, är det något som brukar hindra att man får ett visum, eller brukar det vara relativt simpelt; svara på frågor och betala vad som önskas och sen är man färdig för avfärd?

Tride
0

Den resebyrå jag nämner fungerar bara i Indien, där det kan vara bökigt att själv skaffa biljetter, hitta bra hotel,  mmmm. Sånt  blir mycket smidigare med hjälp av folk på plats. 

Det brukar inte vara svårt att få turistvisum till Indien, även om det gäller att vara ute i god tid.

Tride.

[Moa-]
1

Tride; "Om du inte är speciellt lagd för att utmana ödet - res inte ensam till Indien! Jag har varit ute för en del otrevliga närmanden, tom fastän jag inte reste ensam. Jag minns en man i en sovkupé (där män o kvinnor blandas hejvilt) som tyckte jag skulle krypa ned hos honom. Detta trots att jag hade sällskap med såväl en äldre släkting som min son.

vid ett annat tillfälle, när jag bodde i ett gästhus utanför ett nunnekloster, blev jag "hedrad" med ett kärleksbrev från en kärlekskrank karl som slagit sig ned på verandan med sina kompisar. Han placerade brevet genom dörrspringan. Jag blev jättarg, öppnade dörren, skällde ut honom och slängde en sked i skallen på honom. Jag höll just på att äta ett ägg, så det var den skeden han fick på sig."

Och vart är felet i detta om ett nej accepteras? Förutom att jag anser att du bör dömas för misshandel, våld är aldrig acceptabelt, definitivt inte oprovocerat sådant.

Tride
3

Det är ca trettio år sedan, så brottet är nog preskriberat. Dessutom var våldet ringa. Han fick en tesked gjord av någon mjuk o billig metall i skallen. 

dessutom hade han överträtt gränsen för privat mark.

Tride.