Annons:
Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 816 ggr
Tride
2016-05-24 11:06

lunchsamtal om mångkultur och sexualitet i Indien

Från: Svensk-Indiska Föreningen info@svenskindiska.se

Ämne: Mångkultur, tolerans och sexualitet – lärdomar från Indien

Datum: 23 maj 2016 23:00:58 CEST

Till: annakarin@ebrevet.nu

Svara till: Svensk-Indiska Föreningen info@svenskindiska.se

Lunchsamtal 30/5

Ser det här mailet konstigt ut?

Öppna det i din webläsare

** 

Mångkultur, tolerans och sexualitet – lärdomar från Indien**

Måndag 30/5 deltar Svensk-Indiska  Föreningens ordförande Henrik Sundbom i ett lunchsamtal om mångkultur, tolerans och sexualitet i Indien. Huvudperson i samtalet i är Jerry Johnson, välkänd HBT-aktivist från Bombay.

För mer information och anmälan, klicka här.

Läs arrangörens (tankesmedjan Timbro) beskrivning av eventet nedan:
 
Datum: måndag, 30 maj, 2016 - 12:00 till 13:00

Adress: 

Timbro, Kungsgatan 60, Stockholm

Sverige

_Den kulturella mångfalden ökar i Sverige, och framöver kommer vi oftare att ställas inför frågor som hur man balanserar tolerans för kulturella olikheter och ideal om jämställdhet och sexuell frihet. Hur kan ett samhälle underlätta för människor att leva harmoniskt sida vid sida, trots kulturella skillnader?  Och vilken roll spelar en sekulär stat för att trygga såväl religionsfrihet som individuell frihet?

Indien är ett av världens mest pluralistiska länder och frågeställningar som dessa har varit en del av den indiska debatten i över hundra år. Trots det är ökande intolerans en het fråga i Indien 2016 och många frågar sig hur mångfalden ska hanteras i globaliseringens tidevarv. Finns det några lärdomar som Sverige kan dra från Indiens erfarenheter, trots de extrema skillnaderna mellan de båda länderna?

Som en del av området Majoritet och mångkultur bjuder Timbro in till ett lunchseminarium med Jerry Johnson, välkänd HBT-aktivist från Bombay, och Henrik Sundbom, ordförande för Svensk-Indiska Föreningen. Samtalet inleds av Eli Göndör och hålls på engelska._

Tid: Måndag 30 maj kl. 12.00-13.00. Lunch från kl. 11.30Anmälan: Senast den 27 maj. Bindande anmälan.Deltagare som inte avanmäler sig per e-post: info@timbro.se eller telefon 08-587 898 00 debiteras 100 kronor.

 unsubscribe from this list | update subscription preferences

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
2016-05-24 11:25
#1

Det verkar intressant, men jag tror inte att jag själv kommer att gå dit. Visst är Indien i viss mån pluralistiskt - men fördomar och gamla sociala strukturer har ett hårt grepp i landet. I alla fall kunde det vara både spännande och viktigt att höra vad den HBT-person från Bombay har att berätta. 

När jag 2015 var i Indien (Tamil Nadu) hörde jag talas om en film om lesbisk kärlek som väckt både avsky och beundran. Samma regissör - en kvinna - hade också gjort en film om ett äktenskap mellan en muslim och en hindu. Som också väckte avsky och beundran.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: