Annons:
Etikettyoga-och-meditation
Läst 1446 ggr
Tride
3/9/16, 12:46 AM

Om mindfulness och Vipassana

file:///Users/annakarin/Desktop/Läkartidningen%20minfulness.webarchive

Här hittar du en intressant artikel av religionshistorikern Katarina Plank. Hon skriver om mindfulness, som har sitt ursprung i den buddhistiska meditationen Vipassana (medveten närvaro).Hon är ganska kritisk till vad hon kallar de "moderna myterna" om mindfulness. 

Eftersom jag själv praktiserat Vipassana långt innan mindfulness blev på modet, finner jag artikeln mycket intressant och tänkvärd.

Länken tycks inte fungera, så jag klistrade in texten här nedanför.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
3/9/16, 1:12 AM
#1

tyvärr fungerar det inte att klistra in heller. Jag försöker finna lösning på problemet senare.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
3/10/16, 2:48 PM
#2

Moderna myter om mindfulness

Katarina Plank
fil dr i religionshistoria, verksam vid Göteborgs universitet

oPlocka fram ett russin, och betrakta det som du aldrig tidigare sett ett russin, långsamt och nyfiket. Undersök det med dina sinnen: titta på det, lukta, känn, smaka och lyssna. Tag god tid på dig, och upplev vad ett russin är genom att utforska sinnesintrycken.

Är detta mindfulness? Både ja och nej. 

Ja, för att det brukar vara den första övning deltagare i mindfulnesskurser får göra, och i dessa sammanhang brukar mindfulness förstås som att vara medvetet närvarande i nuet – ett förhållningssätt som sägs leda till större livskvalitet och att finna en rofylld kontakt med sig själv. 

Samtidigt måste frågan också besvaras med nej, för denna tolkning stämmer dåligt med hur sati , det ord på pali som översätts med mindfulness, förstås i buddhistisk tradition. 

De senaste tio åren har intresset för mindfulness exploderat. Inom svensk sjukvård lanseras mindfulnessbaserade terapier och interventioner av läkare, psykologer och behandlingspersonal, ofta med en bas i kognitiv beteendepsykologi. Mindfulness framställs i media som en antistressmetod som även kan användas för att förbättra ens privata och professionella relationer. I dag lärs mindfulness ut inom tre skilda sektorer i Sverige: en religiös, med tydlig bas i buddhistisk utövning; en terapeutisk sektor, där mindfulnessbaserade interventioner används som ett led i medicinsk eller terapeutisk behandling, samt en kommersiell sektor där mindfulness har blivit till en vara med många olika tillämpningar (allt från att bli en bättre chef till att lära sig föda barn) som säljs av mindfulnessinstruktörer via företag eller studieförbund. Populariseringen av mindfulness har fört med sig att förespråkare för mindfulness har lyft begreppet ur sitt religiösa sammanhang och gett det nya associationer och innebörder. Dessa nya associationer, som framför allt lanserats och fått genomslag inom den tredje, kommersiella sektorn och genom medias rapportering, har fått så stor spridning att man skulle kunna tala om moderna mytbildningar kring mindfulness: att mindfulness likställs med att vara medvetet närvarande; att mindfulness ses som något universellt som finns i alla kulturer (och som därför kan friläggas från ett religiöst sammanhang); samt att vem som helst kan lära sig mindfulness (och att till och med hundar kan vara ens lärare). 

Utan att förminska värdet av de mindfulnessinterventioner som används inom sjukvården (och som är dokumenterat välfungerande) eller av de alle­handa övningar som hjälper människor att finna redskap för att må bättre i sin vardag, behöver dessa mytbildningar problematiseras och diskuteras. Hur begreppsliggörandet sker påverkar nämligen vad som tränas som mindfulness, och i förlängningen påverkar det även hur vi (miss)förstår buddh­ism.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
3/10/16, 3:10 PM
#3

Katarina Planks artikel är, med kommentarer, betydligt längre. 

Själv har jag, liksom Katarina, reagerat på hur den gamla Vipassana används i ett annat syfte än det ursprungliga. Delvis har jag ändrat uppfattning, eftersom jag inser att den moderna versionen "mindfulness" har många fördelar. Men också att den tappar det djup och de möjligheter som ligger i den gamla Vipassana-träningen. 

Vipassana är inte en metod att bota stress eller andra psykiska sjukdomstillstånd. Det är en metod att öka insikten om tillvarons natur och skärpa den uppmärksamhet som kommer ur den gamla buddhistiska filosofin. Det handlar också om flera tusen år gamla traditioner, som också fanns i Asien långt före Buddhas tid.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: