Annons:
Etikettindiska-religioner
Läst 20677 ggr
Tride
9/14/11, 6:09 PM

Indiska religioner

Det första många kommer att tänka på när det gäller Indien kan vara deras religioner. På ont eller gott? Åsikterna går isär. Religionerna har förknippats med fattigdomen, vidskepelse,heliga kor och bad i Ganges smutsiga vatten. Men också med visdom, livskunskap, hälsa och mystik. Att stiga in i ett tempel innebär samling och vördnad. Här ser ni pilgrimer i Bodh Gaya, platsen för Buddhas upplysning.

Trädet i Bodh Gaya, där Buddha sägs ha nått upplysningen, besöks av pilgrimmer som gärna pryder det med flaggor för att visa sin vördnad

Buddhism och Hinduism

En av världes stora religionsstiftare var Buddha – prinsen som lämnade palatset för att leva som en munk i skogen. Han ansåg sig ha kommit underfund med tillvarons natur och undervisade både munkar och lekfolk i sin uppfattning. Så uppstod buddhismen. Vem som helst kan konvertera till buddhismen och alltså kalla sig buddhist.

Indiens stora mystik finner vi emellertid i Hinduismen. Det går inte att bli hindu. Du måste vara född inom dess traditioner.

Hinduismen har sin grund i Veda-skrifterna. De anses vara ca 4000 år gamla, och beskriver tillvaron som ett kretslopp, där Brahman anses stå för den sanna verkligheten bortom allt som är förgängligt, medan  Vishnu och Shiva står för återfödelse och död. Vishnu kallas också ”upprätthållaren” och Shiva kallas för ”dödsguden.” Trots  detta är Shiva en populär gestalt, och anses förknippad med yoga och visdom.

Många gudar

Förutom denna tre-enighet kryllar hinduismen av  gudomligheter. Allt tycks ha sin egen gud eller gudinna, från olika sjukdomar till rikedom och hälsa.

Ganesja, med elefanthuvudet, anses bringa lycka och välstånd. Durga är gudinnan för kraft och energi, men också för död och förgörelse. Hanuman, apguden, representerar list och uppfinningsrikedom. Dessa och många fler är dyrkade med sina egna tempel, eller egna altaren i större tempel.

Krishna kommer i sin vagn. Staty i New Delhi.

Indiens näst störst religion är Islam.

Den omfattas av ca 13% av befolkningen.

Islam kan säga vara hinduismens motsats, eftersom den inte tillåter några gudabilder, eller att profeten Muhammed avbildas. Däremot har Islam ett antal mycket vackert utsmyckade tempel, försedda med intrikata och labyrintiska mönster i vackra färger. När jag besökt islamska familjer, har jag också sett att deras tavlor har bestått av sådana mönster.

Red fort – eller Lal Qila – är ett berömt exempel på muslimsk arkitektur. Det byggdes av Mogulhärskaren Shah Jahan på 1600-talet, när han ville markera att han  gjort Delhi till sin huvudstad. Lal Qila tillhör numera det arkitektoniska världsarvet (lal=röd) och är en av Indiens sevärdheter.

Hinduismens underavdelningar

Förutom dessa båda – hinduism och islam – har Indien ett antal religioner, som i grunden kan ses som underavdelningar till hinduismen. Tex jainism och sikhism. Den senare grundades på 1400-talet av guru Nanak. Dessa båda har sina egna tempel och sina egna traditioner.

Sikhernas berömda tempel ligger i Amritsar i delstaden Punjab. Deras grundare protesterade bla. mot det hinduiska kastsystemet och mot kvinnors underordning. Sikher känns igen på sina specialla turbaner. Dessa döljer håret, som inte får klippas.

Jainism kommer av ordet Jina, som betyder upplyst. Den uppstod genom profeten Mahajiva, en äldre samtida till Buddha. Jainismen företer måga likheter med buddhismen, men innefattar en långt strängare asketism än den som buddha lärde ut.

Förutom dessa har hinduismen ett antal grenar och traditioner, bla Arya Samaj, som i likhet med sikhismen ogillar kastsystemet och vill ge kvinnorna bättre villkor i samhället.

Också kristendomen kan i dag betraktas som en indisk religion, även om den anlänt till Indien genom västerländska missionärer och under den tid då Indien stod under kolonialmakters välde.

Religionen präglar vardagen

En resa genom Indien kan på många sätt präglas och få färg av de olika religionerna. Överallt finns tempel, gurdwaras, moskéer,ashram(härbärgen) och kyrkor. Där finns platser för traditonell dyrkan och för yoga och meditation. På flera ställen ligger dessa olika religiösa byggnader tätt intill varandra.

Det är över huvud taget omöjligt att skriva någonting om indiska förhållanden utan att ta religionerna i beaktande. De präglar alla människors vardagsliv där – antingen dessa tror eller inte. Ibland, kanske mestadels, lever dessa olika uppfattningar fredligt med varandra. Men då och då blossar det upp konflikter ur de religiösa grunderna. Detta har lett till dödande och krig och präglar, genomgående, indisk politik.

Tride/Annakarin Svedberg

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Casiopeia
11/10/11, 6:26 PM
#1

Bra artikel, fast jag är alltid lite skeptisk till att dela upp hinduismen i en tre-enighet, den uppdelningen något som nästan alltid kommer upp när västerlänningar ska förklara hinduismen, men som inte alls verkar vara lika allmänt accepterad av utövarna själva. Det klingar lite väl mycket av kristen efterkonstruktion i mina öron, hinduismens trosystem är långt mer komplext än så. Devi (och alla övriga gudinnor) får ju t.ex inte alls plats i den konstruktionen! Hinduismen är ju heller ingen konstruerad religion utan en religion som växt fram under tusentals år av folktro och olika gruppers sammanblandningar så det kanske är meningslöst att försöka strukturera upp den i ett system över huvud taget…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Tride
11/11/11, 11:51 AM
#2

Jag är varken kristen eller hindu. Men jag har länge varit mer intresserad av hindusim än av kristendomen. Hinduismen har väldigt många aspekter, inte minst de filosofiska, som nästan blir abstrakta.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Casiopeia
11/11/11, 11:58 AM
#3

Ja visst är hinduismen mångfasetterad, och det är ju inte så konstigt med tanke på att den ju inte är något enhetligt religöst system utan mest ett samlingsnamn på många olika traditioner som växt fram under mycket lång tid på ett stort område. Det finns mycket att lära och inspireras av där…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Tride
11/11/11, 12:24 PM
#4

Det finns de som menar, att om inte kristendomen gått fram med våld i västvärlden, så hade vår religion här sett ut ungefär som hinduismen. Dvs tempel, heliga lunder, och ett myller av gudar och gudinnor att kontakta.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Casiopeia
1/2/12, 2:00 AM
#5

Ja, vi var ju polyteister innan kristnandet, och de flesta polyteistiska religioner är ju i grunden väldigt lika. Jämför tidisk vedisk hinduism med norrön hedendom/asatro och de framstår som två lokala varianter av samma sak.

Som en hindu jag pratade med en gång sa; "de tre ökenreligionerna (kristendom, islam, judendom) är för sig, resten hänger ihop".

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Tride
7/3/12, 11:11 AM
#6

Jag fann en bok i min bokhylla, "Hinduiska gudinnor och kvinnor" av Eva Hellman, (tryckt 2002, förlag nya doxa)och upptäckte att jag inte läst den eller läst den slarvigt.

Där finns bla ett avsnitt om den "stora" och den "lilla traditionen" som avser, å ena sidan "byreligiositeten" på landsbygden och, å andra sidan, den mer intellektuella traditionen, som förvaltas på universiteten.

Begreppen är hämtade från en amerikansk antropolog, Robert Redfield.

Vi får bla veta att #den "lilla traditionen" förvaltas av icke-specialister (ofta kvinnor), traderas muntligt, är knuten till hemmen och platser i naturen och har i huvudsak inomvärldsliga mål (hälsa, framgång, fruktsamhet).#

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
12/28/16, 3:50 PM
#7

putt.

Templen varierar i storlek - allt beroende på de religiösa traditionernas giltighet och förekomst. Bytempel är vanliga, och altare  med plats för en besökare i taget. De riktigt stora templen sträcker sig över väldiga områden med flera kvarter och plats för ett större antal gudar och gudinnor. Ett ganska modernt exempel är Laxmi-Narayan-templet i N Delhi, Helgat åt Laxmi, men med ett stort antal altaren för olika gudomligheter.Det invigdes på 30-talet, som en indisk manifestation gentemot de brittiska kolonisatörerna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: