Annons:
Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 1049 ggr
Tride
2016-10-14 12:28

makten penningen och anden. Konferens i Delhi 1978

http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-5/ovrigt-kat-10/22020-makten-penningen-och-anden

javascript:nicTemp();

Min artikel i Tidningen Kulturen om en konferens jag bevistade i New Delhi 1978. Den skulle ha handlat om samarbete mellan olika buddhistiska kulturer i Indien och världen, men "kidnappades" av makthungriga politiker. Jag lämnade sammankomsten mot slutet under presidentens tal, eftersom jag hade ett möte inbokat med Indira Gandhi. Hon skulle ha invigt konferensen, men förlorade ett val och avgick, varpå Morarji Desai, som då blev Premiärminister, invigde.

Jag tog med mig lite papper från konferensen till Indira Gandhi, och hon pekade ut, bla, en speciellt korrupt politiker, som enligt henne samlade in pengar till de fattiga men behöll merparten själv.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
[Rulander]
2016-10-14 13:00
#1

Jag reste landvägen till Indien över Iran och tillbringade sedan 3 månander i Indien.

Buddism och Hinduismen verkar ju inte förbättra kvinnornas situation i samhället.

Nu vet ju jag att kvinnornas situation i kristna sammanhang också har varit negativ, men inte i de sammanhang jag har vistats i. Jag har mött många starka kvinnor som har fått mycket plats och som jag har samarbetat med. Jag är van vid jämlika samanhang där vi alla deltar på lika villkor.

Min fråga till dig som också har sett Indien på plats är följande.

Hur kan du fortfarande sympatisera med Buddism då detta då det inte verkar leda till positiva konsekvenser?

Tride
2016-10-14 13:26
#2

Jag har för länge sedan lämnat buddhismen, bla av de anledningar du nämner. Jag gillar inte Dalai Lama, och har skrivit en del om detta, både på min egen hemsida och i tidigare artklar i tidningen kulturen.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: