Annons:
Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 932 ggr
Tride
5/18/14, 11:51 AM

Rapportering i svenska media

Rapporteringen i svenska media kring indiska valet har tyvärr lämnat en hel del övrigt att önska. Jag har försökt följa med så gott det går i Times of India på nätet. 

Bottenrekordet slogs i senaste radioprogrammet "Människor och tro", där man sände ett elva! år gammalt reportage för att förklara den nyvalde partiledaren Modis politik.

Han har länge varit ledare i delstaten Gujarat, där han lyckats bryta gamla ekonomiska mönster som legat kvar sedan förra århundradet, då planekonomi infördes av Kongresspartiet. Indira Gandhi införde protektionistisk politik, dvs starkt reglerad handel med omvärlden. Allt skulle helst tillverkas i Indien av indier. Detta innebar bla. att utländska varumärken tillverkades på licens i Indien. Jag var med om detta, vilket inte precis höjde kvalitén på det inköpta. Men nog motiverat då i den efter-koloniala epoken, då mycket av indiska råvaror lämnade landet som tömdes på sina resurser. 

Nu hoppas Indien på att Modi och hans parti, BJP (kan översättas ungefär: Indiska samarbetspartiet) skall kunna rycka upp Indiens ekonomi, som sägs ha sackat efter de senaste åren.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
5/18/14, 11:58 AM
#1

När jag var i Indien förra året, alltså 2013, kunde jag i alla fall konstatera att landet blivit långt med välmående än när jag var där 2002. Visst saknas ofta bra bostäder, men folk behövde inte bo på gatan och hade bra kläder. Detta såg jag i Delhi och i Uttarkhand, (norra Indien) där jag var.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: