Annons:
Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 1123 ggr
Tride
2014-04-15 11:24

Indisk politik - en familjefejd?

Inför valet 2014 kämpar medlemmar i familjen Nehru-Gandhi mot varandra om makten. Två kusiner - Varun Gandhi och Rahul Gandhi - är i luven på varandra. Rahul representerar nuvarande regering - Varun representerar oppositionen. De flesta tror att regeringen kommer att bytas ut i och med detta val.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
2014-05-06 12:05
#1

Vem vinner indiska valet? striden står mellan Congress och Bjp. En trist maktkamp, enligt vad jag tycker. 

Congress domineras av familjen Nehru-GAndhi, nu i femte generationen. En dominans som jag finner osund. Bara därför kan jag önska att BJP vinner den här gången och att Congress tappar greppet om makten. Men jag har en känsla av att det handlar om pest eller kolera. Det nya lilla Folkets Parti har vunnit i delstaden Harayana,viktig för att huvudstaden Delhi ligger där. Det har trots allt rört på sig, och de gamla bjässarna är nog ganska skakade. 

Congress har anor sedan befrielsekampen i mitten av förra århundradet. Sedan dess har en del skett i Indien. Nuvarande generationer är ofta bättre utbildade och har alltså större förutsättningar att delta i demokratiska val. 

Den 16e maj skall valet vara klart. 

Enligt vad jag läst så har Congress med Rahul Gandhi som tilltänkt Premiärminister rasat präktigt under valkampanjen och alltså förlorat i popularitet. Nu i sista minuten har hans syster, Priyanka, aktiverat sig i valrörelsen. Hennes medverkan tycks dock mest gå ut på att försvara sin bror. 

Ett politiskt val borde väl dock handla om det indiska folkets väl och ve, utbildning, ekonomiska möjligheter, hälsa, infrastruktur osv osv. Inte om vem som är vackrast under själva valkampanjen? 

Indien är ett rikt land med stora möjligheter och intressanta traditioner. Jag tycker att dess befolkning förtjänar bättre än denna politiska hysteri.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-05-06 12:09
#2

ps. Min medverkan här på sajten har legat nere på sistone, mycket beroende på denna tröstlösa valkampanj, som har känts väldigt oinspirerade.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-05-13 23:25
#3

Valet lär vara klart, nu återstår rösträkning. På Fredag får vi veta hur det gått.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: