Annons:
Etikettpolitik-och-samhälle
Läst 2885 ggr
E-l-vira
2014-01-29 15:18

Val i Indien till våren

Här kan man lyssna på ett radioprogram om Indiens kommande val, 14 minuter långt 🙂

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/316879?programid=503

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
Tride
2014-01-29 20:37
#1

Tack! Intressant. När jag var i Indien förra året var många människor övertygade om att Kongresspartiet, som länge haft makten, skulle förlora till förmån för det hindu-konservativa parti som nämns i inslaget.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-01-29 22:32
#2

Länk till en artikel om indiska valet. Där kan vi bla. läsa att det knappast är troligt att kongress-partiet kommer att ha kvar sin ledande ställning efter valet. 

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/singh-slutar-efter-valet-i-indien_8865740.svd

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-01-29 22:33
#3

Tyvärr verkar det inte som att länken fungerar. 🤔

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-01-29 22:46
#4

Singh slutar efter valet i Indien

====================================

Indiens premiärminister Manmohan Singh kommer att sluta efter valet senare i år. Han tycker att Rahul Gandhi bör ta över ifall deras Kongressparti vinner valet.

3 januari 2014 kl 09:37 , uppdaterad: 3 januari 2014 kl 10:07

- Rahul Gandhi har utmärkta förutsättningar. Jag hoppas att vårt parti fattar det beslutet när det är dags, sade Singh vid en ovanlig presskonferens på fredagen.

Det verkar dock extremt osannolikt sett till opinionsundersökningar att deras parti ska vinna världens största val, som planeras till maj i år. Oppositionspartiet Bharatiya Janata har fått allt mer stöd under ledning av Narendra Modi.

Så istället klistrar jag in artikeln här.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-03-06 22:34
Tride
2014-04-04 12:03
#6

Jag har skaffat Utrikespolitiska institutets lilla bok (31 sid), eller snarare broschyr, om Indien inför årets val. "Indien Kan jätten resa sig?" förf Jonas Hellman. Den tar upp olika sociala och politiska frågor. 

Från (kap 1). Indien - en potentiell supermakt. till: (sista kap): Förmår politiken lösa Indiens problem? 

Bla finner vi något om IKEAs etablering i Indien. (kap 12)

Jag läser och tänker försöka sammanfatta innehållet. Läs gärna i bloggen vars länk ni finner i #5.

Texten tar upp  många av de problem som gäller handelsavtal, politiska situationen i olika delstater, rupiens värde (eller icke-värde), arbetsrätt, lagstiftning, religionens betydelse, politiska ledare mmmmm.

Vad jag saknar är en någorlunda beskrivande uppfattning om indisk kultur. Som dock är ett mycket svårt och komplicerat ämne.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
2014-04-07 14:57
#7

Idag börjar valet i Indien. Jag kommer att följa det med intresse. Mycket lite skrivs i på svenska medier om detta val i "världens största demokrati. "

Jag tror att det kommer att bl stora förändringar vad makt och regering beträffar. Enligt min uppfattning behövs detta. Frågan är om det blir bättre, även om regeringen byts ut.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

E-l-vira
2014-04-07 22:47
#8

#6 Åh det hade varit jättespännande att läsa en sammanfattning! :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Tride
2014-04-07 23:48
#9

Jag jobbar på det, men det är ganska svårt och dessutom tidskrävande. 

Jag tar ett kap i taget. 

Kap 1:

Indien är en potentiell supermakt och har stor ekonomisk potential. Men tillväxten har bromsats, delvis på grund av politikernas oförmåga att ta tag i problemen.

Valet i år betyder mycket. Det blir det största i världshistorien fram till nu. Cirka 790 indier har rösträtt. Trots politisk splittring och många små partier i de olika delstaterna är läget inte hopplöst.

Fråga gärna, så svarar jag om jag kan. :)

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-04-08 12:41
#10

Kap 2 (sammandrag ur Ui:s skrift Kan jätten resa sig):

Har framgångssagan kommit av sig: 

Indiens bruttonationalprodukt fyrfaldigades på 90-talet, sedan ekonomin liberaliserats. Nu öppnades Indien för handel med andra länder. Bla innebar detta att indierna lämnade 47 ton guld till utländska bankar.

Premiärminister Indira Gandhi hade tidigare  ökat den statliga styrningen, något som förvärrat problemen och förhindrat ekonomiskt utbyte med omvärlden. 

Nu förändrades de komplicerade reglerna för att få starta företag i Indien, och monopolen fick konkurrens, trots segt politiskt motstånd.

Till att börja med hade reformerna god effekt. Tillväxten har dock avtagit efter 2010.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-04-13 11:50
#11

Kap 3

handlar om Indiens styrkor. Till dessa hör folkmängden. Indien är världens tredje mest folkrika land, och har stor arbetskraftsreserv. 

Många indier kan engelska, vilket också är en fördel. 

Indier anses också ha speciella talanger för teknik och matematik. De är överrepresenterade bland IT-entreprenörer i Silicin Valley, och många IT-företag i USA leds av personer med indiskt påbrå.

Det stora antalet utlandsindier är också en fördel. De kan komma att spela en stor roll för Indiens uppbyggnad i framtiden.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

E-l-vira
2014-04-13 17:13
#12

#11 

tack för fortsättningen :)

tredje folkrikaste? har USA gått om Indien?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Tride
2014-04-13 17:41
#13

Vet inte. Det är väl Kina, Usa, Indien. Inbördes ordning ändras väl?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
2014-04-13 17:48
#14

Kap 4: Fattigdom - ett fortsatt problem

Miljontals indier lever i "extrem fattigdom." Det betyder att deras dagsinkomst är ca 8 kr. Ytterligare miljontals indier lever på mindre än 13 kr/dag.

Många barn slutför inte sin utbildning, eftersom de måst hjälpa till med försörjningen eller arbete i hemmet. Barnarbete är allstå vanligt i Indien. Detta innebär bla att många indier fortfarande aldrig lär sig läsa.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-04-14 10:34
#15

Kap 5 Dåliga vägar och strömavbrott

Infrastrukturen i Indien är fortfarande bristfällig och vägnätet illa utvecklat. Detta bidrar till att transporter ständigt försenas. Motorfordon,  hästkärror och herdar med boskap trängs med varandra. (min anm: Detta har jag själv upplevt varje gång jag besökt Indien.)

Elförsörjningen är ofta opålitlig med dagliga strömavbrott, också i storstäderna. Många företag använder sig av dieselmotorer som tar vid nr kraftnätet går ner. Staten söker privata investerare för att bygga elkraftverk, men dessa tvekar eftersom distributionsnätet fungerar så illa. 

Fossila bränslen subventioneras av staten, något som leder till slöseri. 

Indien har stora olreserver, men det statliga företaget klarar inte leveransen. 

Dessa problem bidrar till att företag avstår från investeringar.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2014-04-14 10:49
#16

Kap 6

Liten industrisektor

Jämfört med Kina har Indien en liten industrisektor. Indiens BNP kommer huvudsakligen från tjänstesektorn, och de jobben är för få och kvalificerade för att kunna sysselsätta Indiens befolkning.

70 % av befolkningen bor på landsbygden, medan jordbrukets andel av BNP endast är 17%.

De är knappast troligt att de som arbetar i jordbruket skall sugas upp av en växande tjänstesektor som kräver utbildad arbetskraft.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: